با ما در ارتباط باشید ۲۲۰۹۲۶۱۴-۰۲۱

تحلیل کسب و کار چیست؟

تحلیل کسب و کار عبارت است از نوعی روش که به واسطه آن موقعیت یک سازمان بر اساس اهداف و منابع موجود سنجیده می شود و توانمندسازی یک سازمان برای تشخیص و تعریف نیازها و پیشنهاد راهکارهای کسب و کار ،جهت اعمال راه حل هایی برای مشکلات و تغییراتی که برای ذینفعان آن به طوری که ارزش آفرین باشد. تحلیل کسب و کار به آن‌ها کمک می‌کند ساختار، سیاست‌ها و عملیات‌های سازمان را درک کنند.

آن‌ها همچنین می‌توانند راه‌حل‌هایی را جهت رسیدن کسب و کار به اهداف خود، ارائه دهند. همچنین شامل یک مولفه توسعه نرم افزارهای سیستمی می باشد.فرآیند تجزیه و تحلیل کسب و کار مفاهیم و بینش هایی را درمورد ایجاد چارچوب اولیه برای هر پروژه ارائه می دهد.این کار کلید اصلی را برای راهنمایی ذینفعان یک پروژه که مدل سازی کسب و کار را به صورت منظم انجام می دهند ذخیره می کند.تحلیل فرآیند کسب و کار به شرکت ها و سازمان ها کمک می کند تا عناصر مضر،نقاط قوت و ضعف در عملیات اجرایی خود را شناسایی و نحوه مبارزه با عناصر مضر و نقاط ضعف را بیابند.

تحلیل کسب و کار بر روی نوآوری­های مختلفی در سازمان انجام می‌شود. این نوآوری­ها ممکن است استراتژیک، تاکتیکی و یا عملیاتی باشند. فرآیند تحلیل کسب و کار ممکن است در محدوده پروژه و یا در سرتاسر سازمان و برای بهبود مستمر شرکت انجام شود. می­توان از آن برای درک وضعیت فعلی، مشخص نمودن وضعیت آتی، و همچنین تعیین فعالیت‌ها و اقدامات لازم برای انتقال از وضعیت فعلی به آینده استفاده نمود.

تحلیل کسب و کار را می توان از چشم­ اندازهای مختلفی اجرا نمود. کتاب راهنمای BABOK برخی از این چشم اندازها را توصیف نموده است که عبارت از چابکی سازمانی، هوش تجاری، فناوری اطلاعات، معماری کسب و کار و مدیریت فرآیند کسب و کار هستند. این چشم اندازها را می­توان مانند یک ذره­ بین در نظر گرفت که از طریق آن شخصی که فرآیند تحلیل کسب و کار انجام می‌دهد، فعالیت‌های کاری خود را بر اساس وضعیت فعلی سازمان مورد بررسی و ارزیابی قرار می‌دهد. یک یا چند چشم­ انداز ممکن است به فرآیندهای خاص و مستقلی مربوط باشند، و چشم­ اندازهای ارائه شده در کتاب راهنمای BABOK همه شرایط تحلیل کسب و کار و یا مجموعه کاملی از زمینه های تحلیل کسب و کار را نشان نمی‌دهد. با تحلیل کسب و کار می توان به سوددهی بیشتر سازمان کمک کرد. دانش BABOK در حوزه های مختلف توانسته مسیر تحلیل کسب و کار را هموارتر سازد.

تحلیل کسب و کار بکارگیری دانش، مهارت، ابزارها و تکنیک هایی برای:

  • شناسایی نیازهای کسب و کار شامل فرصت ها و مشکلات
  • شناسایی و تعیین راهکارهای کارآمد برای تحقق نیازهای کسب و کار
  • استخراج، مستندسازی و مدیریت الزامات ذینفعان به منظور تحقق اهداف سازمان
  • تسهیل تولید موفق محصولات، خدمات و یا اجرای پروژه ها

 به طور خلاصه ایجاد یا ارتقاء یک پروژه یا محصول، حل یک مشکل یا شناسایی نیازهای ذینفعان با دانش تجزیه و تحلیل کسب و کار میسر است به همین دلیل در صنایع و کسب و کارهای مختلفی کاربرد دارد مانند:

  • صنعت مالی: ایجاد یا ارتقاء محصولات مالی منطبق با نیازهای مشتری مانند صندوق‌های سرمایه‌گذاری مشترک، صندوق زمین و ساختمان
  • حوزه درمان: به حداقل رساندن زمان انتظار از زمان ورود بیمار تا اتمام ویزیت
  • ساخت و اجرا: تعریف درست پروژه ها و شناسایی الزامات مشتریان و محیط به منظور اجرای درست پروژه های عمرانی در سطح شهر یا شناسایی الزامات محیط زیست در ساخت یک پروژه سد سازی
  • اجتماعی و دولتی: آنالیز مشکلات و آسیب های اجتماعی و تعیین بهترین راهکارها برای کاهش ناهنجاری های اجتماعی
  • صنعتی و تولیدی: کاهش هزینه های زنجیره تأمین
  • صنعت IT: انتقال الزامات کسب و کار به توسعه دهندگان نرم افزار و الزامات سیستم های نرم افزاری به ذی نفعان و مشتریان به منظور ایجاد درک مشترک و شفافیت از محصول نهایی که تولید می شود تا محصولی را که مشتری یا کارفرما انتظار دارد.

سازمان ها همواره با سوالاتی مواجه هستند:

  • چه فرصت های در محیط کسب و کار وجود دارد که می توانیم از آن استفاده کنیم؟
  • سازمان ما در چه زمینه‌هایی دچار مشکل است؟
  • از چه روشهای دیگری می‌توانیم استفاده کنیم تا منفعت سازمان به حداکثر و هزینه‎‌های آن به حداقل برسد؟
  • چگونه می‌توان برای موفقیت در محیطی که مدام در حال تغییر است، اقدام کرد؟
  • چگونه الزامات یک محصول یا پروژه را درست شناسایی کنیم تا خروجی آن مطابق انتظارات مشتریان باشد؟

تحلیل‌گر کسب و کار

تحلیلگر کسب و کار شخصی است که وظایف تحلیل کسب و کار را در کتاب راهنمای BABOKمشخص شده است .صرف نظر از عنوان شغلی و یا نقش سازمانی خود انجام می دهد.

وظیفه تحلیل‌گران کسب و کار پر کردن شکاف بین فناوری اطلاعات و کسب و کار با استفاده از تجزیه و تحلیل داده ها است که از این طریق می‌توانند به ارزیابی فرآیندها، تعیین الزامات و ارائه توصیه ها و گزارش ها به مدیران و ذینفعان بپردازند. شما به عنوان یک تحلیلگر باید درک کنید که چگونه اهداف سازمان را به اهداف واقعگرایانه ارتباط دهید و همچنین باید یک برنامه مفصل برای رسیدن به مقصود و اهداف واقعگرایانه خود داشته باشید، همچنین می توانید یک مرور بر وضعیت فعلی سازمان انجام دهید. وظیفه تحلیل گران کسب وکار این است که اطلاعات ارائه شده توسط مشتریان، مدیران، کارکنان و متخصصان فناوری اطلاعات و افرادی که با سازمان تعامل دارند را تجزیه و تحلیل و ترکیب کنند. همچنین باید بدانیم که تحلیل گران فقط بر روی خواسته های ابراز شده تمرکز و توجه نمی کنند بلکه نیازهای واقعی ذی نفعان را نیز استخراج می کنند. همچنین تحلیل گر گاهی ارتباط بین واحدهای سازمانی را تسهیل می کند. تحلیلگران کسب و کار مسئولیت کشف، ترکیب و آنالیز اطلاعات گرد آوری شده از منابع مختلف درون یک سازمان، شامل ابزارها، فرآیندها، مستندسازی‌ها و ذینفعان را برعهده دارند. تحلیلگر کسب و کار مسئول شناسایی نیازهای واقعی ذینفعان در هر سازمان می‌باشد که این کار شامل بررسی و شفاف سازی خواسته های بیان شده آنها است ، تا بدینوسیله مسائل زیر ساختی و دلایل مرتبط با آنها شناسایی شوند.

موسسه بین المللی تجزیه و تحلیل کسب و کار (IIBA)، که BABOK را عرضه کرده، تعریف تحلیل گری تجاری یا همان تحلیل گری کسب و کار را اینگونه بیان می‌کند:  «تحلیل‌گری کسب و کار یک روش برای معرفی و مدیریت تغییرات در سازمان است، چه در کسب و  کارهای سودآور، چه دولتی و چه غیر سودآور. »

تحلیل گری تجاری نیازمند مهارت های سخت افزاری و نرم افزاری است. یک تحلیل گر تجاری باید بداند که چگونه می‌تواند روند تحلیل داده ها را تجزیه و تحلیل کند و گزارش دهد و همچنین بتواند این اطلاعات را با دیگران به اشتراک بگذارد و آن‌ها را در کسب و کار اعمال کند

شما به عنوان یک تحلیلگر باید درک کنید که چگونه اهداف سازمان را به اهداف واقعگرایانه ارتباط دهید و همچنین باید یک برنامه مفصل برای رسیدن به مقصود و اهداف واقعگرایانه خود داشته باشید، همچنین می توانید یک مرور بر وضعیت فعلی سازمان انجام دهید. وظیفه تحلیل گران کسب وکار این است که اطلاعات ارائه شده توسط مشتریان، مدیران، کارکنان و متخصصان فناوری اطلاعات و افرادی که با سازمان تعامل دارند را تجزیه و تحلیل و ترکیب کنند. همچنین باید بدانیم که تحلیل گران فقط بر روی خواسته های ابراز شده تمرکز و توجه نمی کنند بلکه نیازهای واقعی ذی نفعان را نیز استخراج می کنند. همچنین تحلیل گر گاهی ارتباط بین واحدهای سازمانی را تسهیل می کند.

تحلیلگر کسب و کار در همراستاسازی و مطابقت دادن راهکارهای ارائه شده با نیازهای ذینفعان نقش دارد.

یک تحلیلگر کسب و کار مجموعه ای از داده ها را جستجو می کند که به دنبال راه هایی برای افزایش بهره وری در یک سازمان است.در این روش،تحلیلگر کسب و کار اغلب به عنوان واسطه بین بخش های مختلف در یک شرکت عمل می کند و راه هایی برای ساده سازی فرآیندها در کل سازمان پیدا می کند.تحلیلگر مشاغل باید بتواند با این گروههای مختلف در سازمان ارتباط برقرار کند،گاهی به عنوان یک دیپلمات عمل می کند و راهکارها را به روش هایی ارائه می دهد که همکاران و ذینفعان آن را درک کنند.

دیگر عناوین شغلی معمول تحلیلگران کسب و کار موارد زیر می‌باشند:

  • معمار کسب و کار
  • تحلیلگر سیستم کسب و کار
  • تحلیلگر داده
  • تحلیلگر سازمانی
  • مشاور مدیر کسب و کار
  • تحلیلگر فرآیند
  • مدیر محصول
  • مالک محصول
  • مهندس الزامات
  • تحلیلگر سیستم

لزوم استفاده از تحلیل کسب و کار و فعالیت‌های انجام شده توسط تحلیلگر

تجزیه و تحلیل دارای تکنیک‌ های مخصوصی مانند مدیریت فرآیند است که سبب می شود حل مشکل آسانتر شود.

در Business Analysis فضایی ایجاد می شود که تحرک را بین افراد و تیم بیشتر می کند.

همه سازمان ها دلیلی برای وجود خود دارند (یک ماموریت)و برای رسیدن به بهترین نتیجه و انجام این ماموریت باید راه هایی(هداف و استراتژی ها)را تدوین کنند.business Analistمهارت های ویژهای برای دستیابی به این امر دارد،نقاط قوت و ضعف سازمان را در رابطه با محیط و رقابت مشخص می کند،تجزیه و تحلیل گزینه های تغییر(تاکتیک ها)و تسهیل در اجرای آن تغییر ارائه می‌دهد. فناوری طی چند دهه گذشته عامل اصلی رشد در حرفه تحلیل کسب و کار بوده است.فرصت های فناوری برای پشتیبانی و ایجاد محصولات و خدمات جدید بصورت تصاعدی در حال رشد است.اینترنت ارتباطات جهانی،به اشتراک گذاری نرم افزار و ذخیره سازی و افزایش تحرک افراد و تیم ها را امکان پذیر کرده است.رشد چابک،با ارائه های افزایشی خود،چرخه های بازخورد کوتاه و رابطه درحال تغییر با کاربران،نیز عاملی در تغییر نقش تحلیلگر کسب وکار است.

در اینجا دلایل مهم استفاده از روش های تحلیل کسب و کار(Business Analysis) ذکر شده است:

به شما کمک می کند ساختار و پویایی شرکت برای همه اعضای شرکت به خوبی درک می شود.

این امکان را به شما می دهد تا مشکلات فعلی را در سازمان هدف درک کنید.

به شما کمک می کند تا پتانسیل های بهبود را شناسایی کنید و راه حل هایی را پیشنهاد کنید تا یک سازمان بتواند به اهداف خود برسد.

به شما کمک میکند تا نیاز به تغییر را شناسایی و بیان کنید.

تحلیل کسب و کار سبب می شود تا ارزش ها به حداکثر برسند و به این ترتیب سازمان بتواند به ذینفعان خود بیشترین سود رسانی را داشته باشد.کاربرد BABOK

تحلیل کسب و کار کمک می کند تا پر تکرار ترین دلایل شکست پروژه مشخص شود. در این زمینه تحلیل دقیقی صورت می گیرد و نوع پروژه نیز سنجیده می شود. بررسی صورت می گیرد که کدام بخش های پروژه دارای شکست بیشتری است و کدام بخش بر اساس موقعیت پروژه قابل رشد و سودآوری است.

هوش تجاری در تحلیل کسب و کار یکی از شاخص های مهم محسوب می شود به طوری که یکی از زوایای دید به تحلیل کسب و کار است.

حوزه های دانش در تحلیل کسب و کار

استاندارد تحلیل کسب و کار که با عنوان BABOK شناسایی می شود شامل 6 حوزه دانشی مهم است.

 حوزه های دانش مجموعه ای از وظایف به هم پیوسته و منطقی(و نه ترتیبی)از وظایف هستند.

این وظایف،یک مجموعه از فعالیت های مشخص را توصیف می کنند که هدف حوزه دانش مربوط به خود را به انجام می رساند.

  • حوزه برنامه ریزی و پایش تحلیل کسب و کار
  • حوزه استخراج الزامات و همکاری
  • حوزه مدیریت عمر چرخه الزامات
  • حوزه تحلیل استراتژی(مدیریت استراتژیک)
  • حوزه تحلیل الزامات و تعریف طراحی
  • حوزه ارزیابی راهکارها

حوزه برنامه ریزی و پایش تحلیل کسب و کار

وظایفی را توصیف می کند که تحلیلگر کسب و کار به منظور سازماندهی و هماهنگی تلاش های سایر تحلیلگران کسب و کار و ذینفعان انجام می دهد.

این وظایف خروجی هایی تولید می کنند که در نهایت به ورودی ودستورالعملی برای دیگر وظایف بدل می شوند.

حوزه استخراج الزامات و همکاری

وظایف تحلیلگران کسب و کار را برای آماده سازی و مشخص کردن الزامات و تایید نتایج به دست آمده توصیف می نماید.

همچنین نحوه ارتباط تحلیلگران با ذینفعان را شرح می دهد.

این ارتباط هنگامی که اطلاعات تجزیه و تحلیل کسب و کار گردآوری میشوند.برقرار میشود و در سرتاسر فعالیت های تحلیل کسب و کار وجود دارد.

حوزه مدیریت عمر چرخه الزامات

فعالیت هایی را توصیف می کند که تحلیلگر کسب و کار برای مدیریت و حفظ الزامات و طرح ریزی اطلاعات از آغاز تا پایان انجام می دهد.

این فعالیتها ارتباط معنادار بین الزامات و طرحها را توصیف می کنند و تغییرات پیشنهادی در زمینه تعییم الزامات و روش تحلیل را بررسی می کنند.

حوزه تحلیل استراتژی

فرآیندهای تحلیل کسب و کار را توصیف می کند که برای همکاری با ذینفعان باید انجام شود تا نیازهای تاکتیکی و یا استراتژیکی را شناسایی کنند و سازمان را قادر می سازد تا نیازهای مربوطه را مورد بررسی قرار دهد و استراتژی حاصل را جهت تطابق با سایر استراتژی های سطح بالا هماهنگ سازد

حوزه تحلیل الزامات و تعریف طراحی

وظایفی را شرح می دهد که تحلیلگر کسب و کار برای ساختاردهی و سازماندهی نیازمندیهای کشف شده در طی فعالیت های استخراج الزاما تعیین و مدلسازی الزامات و تایید و اعتبارسنجی اطلاعات باید انجام دهد.

شناسایی راهکارهایی که با الزامات کسب و کار همخوانی دارند و تخمین ارزش بالقوه ای که باید برای هر راهکار مشخص شود نیز جزوه این وظایف هستند.

این حوزه دانش،دامنه ای از فعالیت های تکرار شونده و تکاملی را شامل می شود که تعریف مفاهیم اولیه و کاوش نیازها و تبدیل این نیازها به راهکارهای پیشنهادی خاص را در بر میگیرد.

حوزه ارزیابی راهکارها

وظایفی توصیف می کند که تحلیلگر کسب و کار انجام می دهد تا کارایی و ارزش ارائه شده یک راهکار مورد استفاده توسط سازمان را ارزیابی کند و روش حذف موانع و محدودیت هایی که از ایجاد ارزش جلوگیری می کنند را پیشنهاد دهد.

 

تفاوت های تحلیل کسب و کار با سایر مهارت‌ها

در واقع مدیریت فرآیند یکی از ابزارها و تکنیک های تحلیل کسب و کار است. ما برای این که نیازمندی یک ذی‌نفع را درک کنیم یا یک راهکار برای آن طراحی کنیم، از مدیریت فرآیند های کسب و کار استفاده می‌کنیم.

تفاوت تحلیل کسب و کار و نیز هوش تجاری

در استاندارد تحلیل کسب و کار می‌خوانیم که هوش تجاری (BI) یکی از دیدگاه ها یا پرسپکتیوهایی است که از طریق آن می‌توان به تحلیل کسب و کار پرداخت. در واقع ایجاد یک ساختار بررسی و تصمیم‌گیری مبتنی بر داده، به تحلیل کسب و کار کمک خواهد کرد.

تحلیلگران مشاغل در 4نوع اصلی تجزیه و تحلیل فعالیت دارند:

برنامه ریزی استراتژیک - شناسایی نیازهای متغیر یک شرکت

تجزیه و تحلیل مدل کسب و کار - تعریف سیاست ها و رویکردهای بازار

طراحی فرآیند - استاندارد سازی جریان کار

تجزیه و تحلیل سیستم ها - تفسیر الزامات برای بخش فناوری اطلاعات

یک تحلیل گر تجاری چه مهارت هایی باید داشته باشد؟

طبق گفته موسسه بین المللی تجزیه و تحلیل کسب و کار، برخی از مهم ترین مهارت ها و تجارب برای یک تحلیل گر تجاری عبارتند از:

  • مهارت های ارتباطی شفاهی و کتبی
  • مهارت های بین فردی و مشاوره
  • مهارت های تسهیل
  • تفکر تحلیلی و حل مسئله
  • توانایی تکمیل جزئیات و سطح بالای دقت
  • مهارت های سازمانی
  • آگاهی از ساختار کسب و کار
  • تجزیه و تحلیل متقابل
  • مهندسی مورد نیاز
  • تجزیه تحلیل هزینه ها
  • مدل سازی فرآیندها
  • درک شبکه ها، پایگاه های داده و سایر تکنولوژی ها

مراحل مربوط به فرآیند تحلیل کسب و کار

1.تجزیه و تحلیل سازمانی

2.برنامه ریزی و مدیریت مورد نیاز

3.استنباط نیازمندی ها

4.تجزیه و تحلیل مورد نیاز و بررسی مستندات

5.ارتباطات مورد نیاز

6.تکامل راه حل و اعتبار سنجی

تجزیه و تحلیل سازمانی

این مرحله مجموعه ای از فعالیت های قبل از پروژه را شامل می شود که منجر به انتخاب پروژه توسط راهنمای تحلیلگر کسب و کار می شود.فعالیت ها به شرح زیر است:

به حفظ معماری کسب و کار کمک می کند

به شما امکان می دهد پروند کسب و کار را تهیه کنید

آماده سازی برای جمع بندی تصمیم گیری

برنامه ریزی و مدیریت مورد نیاز

در این مرحله شما باید وظایف و منابعی را که با برنامه ریزی و مدیریت الزامات در ارتباط است تعریف کنید.این به شما کمک می کند تا مجموعه فعالیتهایی که انجام می شود مطابق با پروژه خاص باشد.ضبط تغییرات صحیح و مداوم نیز مهم است.

استنباط نیازمندی ها

مرحله استنباط الزامات مورد نیاز شامل تحقیق و کشف الزامات یک سیستم از سوی کاربران،مشتریان و سایر ذینفعان است.

تجزیه و تحلیل و مستندات مورد نیاز

در این مرحله  چگونگی نیاز ذینفعان به تجزیه و تحلیل ،ساختار و مشخص کردن طراحی و اجرای راه حل توضیح داده شده است.تجزیه و تحلیل مورد نیاز به شما کمک می کند تا روش ها و ابزارهای استفاده شده برای ساخت داده های خام را تعریف کنید.

ارتباطات مورد نیاز

این مرحله مجموعه فعالیتهایی برای بیان نتایج حاصل از تحلیل نیاز است.علاوه بر این هر مورد نیازمند به جمع بندی،ارزیابی و تصویب قبل از اجرای راه حل است.

ارزیابی و اعتبارسنجی راه حل

این مرحله تضمین میکند که  راه حل باید بتواند اهداف ذینفعان را برآورده سازد

روش های متداول تجزیه و تحلیل کسب وکار

در اینجا مهمترین تکنیک های تحلیل تجارت آورده شده است:

MOST

MOSTشکل کوتاه ماموریت،اهداف،استراتژِها(mission, objectives,strategies)است.به تحلیلگران مشاغل این امکان را می دهد تا تجزیه و تحلیل داخلی کاملی از آنچه که یک سازمان برای دستیابی به آن و چگونگی مقابله با چنین موضوعاتی نیاز دارند،انجام دهند.

از این روش برای تجزیه و تحلیل محیط داخلی استفاده می شود و در حالت ایده آل،به ارتقای فرهنگ و فرآیندهای داخلی سازمان می انجامد.ماموریت:هرسازمانی به اقتضای نوع فعالیت خود،ماموریت متفاوتی دارد به عنوان مثال یک سازمانی غیرانتفاعی به دنبال سودآوری نیست و در نتیجه کسب سود بیشتر به عنوان ماموریت آن به حساب نمی آید؛حال آنکه در یک سازمان تجاری احتمالا به عنوان ماموریت اصلی محسوب می شود.

تحلیل کسب و کار چیست؟فرآیند تکنیک ها

هدف:هدف باید بتواند شرایط لازم برای تحقق ماموریت را فراهم کند؛به همین دلیل باید مشخص،قابل اندازه گیری،قابل دستیابی،واقع گرایانه و طبق زمانبندی باشند.

استراتژی:استراتژی ها در واقع راه های رسیدن به اهداف هستند که ممکن است بسیار  پیچیده و شامل تاکتیک های متعدد و گاهی اوقات با همپوشانی باشند.

تاکتیک :تاکتیک ها همان روش های اجرای یک استراتژی هستند،این تاکتیک ها باید ساده باشند تا حتی افرادی که اطلاع چندانی از تحلیل MOSTندارند بتواند آن را اجرا کنند.

PESTLE

تحلیل PESTEL،تحلیل محیط به مثابه یک کل است که کسب و کار در آن فعالیت یا محصولاتش را عرضه می کند.همچنین شرکت ها از این مفهوم به عنوان ابزاری برای بررسی محیطی که در آن فعالیت می کنند یا قصد دارند محصول،خدمات یا پروژه ای را در آن شروع کنند استفاده می کنند.اینها عواملی نظام مند هستند که خارج از کنترل افراد قرار دارند و کسب و کارها باید استراتژی هایی اتخاذ کنند که به شکلی مسالمت آمیز با آنها هم زیستی کنند و در آن شرایط به کسب درآمد بپردازند.

این مدل به تحلیلگران مشاغل کمک می کند تا کلیه عوامل بیرونی که احتمالا سازمان آنها را تحت تاثیر قرار می دهد را ارزیابی کنند و نحوه رسیدگی به آنها را تعیین کنند.

تحلیل کسب و کار چیست؟فرآیند و تکینیک ها

Pestleمخفف(سیاسی،اقتصادی،جامعه شناختی،فناوری،حقوقی و زیست محیطی)است یا:

Pسیاسی (political):عوامل سیاسی در واقع میزان و نحوه مداخله دولت در اقتصاد است که می تواند شامل: سیاست دولتی،ثبات سیاسی یا بی ثباتی در بازارهای خارج از کشور،سیاست خارجی تجارت،سیاست مالیاتی،قانون کار،قانون محیط زیست،محدودیت های تجاری و غیره باشد.

Eاقتصاد (Economic):عوامل اقتصادی تاثیر قابل توجهی بر چگونگی عملکرد یک سازمان و نحوه سودآوری آن دارد.این عوامل عبارتند از: رشد اقتصادی،نرخ بهره،نرخ ارز،تورم،درآمد قابل تصرف مصرف کنندگان و کسب و کار و...

Sاجتماعی (social):عوامل فرهنگی-اجتماعی به ایده ها و طرز فکر مشترک بین مردم مربوط می شود که شامل رشد جمعیت،توزیع سن،آگاهی بهداشتی،نگرش های شغلی و غیره است.

Tتکنولوژیک(Technological):عوامل تکنولوژیکی امروزه با توجه به تغییرات زیادی که در حوزه تکنولوژی رخ داده و تاثیری که در نحوه عرضه محصولات یک شرکت به بازار دارد از اهمیت بالایی برخوردار است.عوامل تکنولوژیکی از طریق 3روش متمایز بر ارزیابی و مدیریت تاثیر می گذارند:1-راه های جدید تولید کالاها و خدمات 2-راه های جدید توزیع کالا و خدمات 3-راه های جدید ارتباط با بازارهای هدف.

Eمحیطی(Environmental):عواملی محیطی طی چند سال اخیر مورد توجه قرار گرفته که به دلیل فقدان فزاینده مواد خام آلایندگی،انجام کسب و کارهای اخلاقی و تولید کربن بوده است.امروزه مصرف کنندگان بیش از پیش به دنبال محصولات پایدار و سازگار با محیط زیست هستند و در نتیجه توجه به این عامل اهمیت زیادی دارد.

زمانی که فردی این تحلیل را انجام می دهد لازم است که پرسش های مشخصی را مطرح کند که به او گوشزد می کند چه چیزهایی را باید در ذهن داشته باشد.این پرسش ها عبارتند از:

وضعیت سیاسی یک کشور چگونه است و چگونه می تواند صنعت را تحت تاثیر قرار دهد؟

عوامل رایج اقتصادی کدامند؟

فرهنگ چقدر در بازار اهمیت دارد و عوامل تعیین کننده‌ی آن کدامند؟

چه نوآوری های فناورانه وجود دارد و چگونه بر ساختار بازار تاثیر می گذارند؟

آیا قوانینی وجود دارد که به بازار نظم بدهند یا می تواند تغییری در قوانین صنعت اتفاق بیفتد؟

SWOT

Swotیک شکل کامل از نقاط قوت،ضعف،فرصت و تهدید است.این روش به شما کمک می کند مناطقی از قدرت و ضعف را پیدا کنید.همچنین امکان اختصاص مناسب منابع را نیز فراهم می‌آورد.آنالیز swot از چهار بخش نقاط قوت(strengths)،نقاط ضعف(weaknesses)،تهدیدها(threats)و فرصت های پیش رو(opportunities)تشکیل شده است.برای شناخت دقیق هرکدام از این چهار بخش باید درون سازمان (برای یافتن نقاط قوت و ضعف)و بیرون سازمان (برای یافتن فرصت ها و تهدید ها)را بررسی کنید.

این روش،عملا آسان است،این روش تجزیه و تحلیل سطح سازمانی است و فقط به تحلیل کسب و کار محدود نیست. این روش اگر واحد به آن نیاز داشته باشد و اکثر افراد با آن آشنا باشند،می تواند در هر مرحله از پروژه مورد استفاده قرار گیرد.از این رو،به طور گسترده ای در صنعت استفاده می شود.

برای استفاده از این تحلیل باید سوال هایی از خود درباره کسب و کار بپرسید.

ممکن است برای پاسخ به این سوال ها نیاز به تحقیقات بازاریابی و تهیه پرسشنامه داشته باشید تا داده های درستی را جمع آوری کنید.

پس از تهیه ماتریس swot،دید کاملی نسبت به وضعیت شرکت خود به دست می آورید و دو مرحله نهایی پیش رو دارید:

ابتدا بررسی کنید که امکان تطبیق نقاط قوت شما با فرصت ها وجود دارد یا خیر؟

به این مفهوم که آیا فرصتی در بازار وجود دارد که با استفاده از نقاط قوت خود بتوانید از آن استفاده کنید و کسب و کار خود را رشد دهید؟

در مرحله بعدی باید به نقاط ضعف توجه کنید.آیا امکان تقویت نقاط ضعف وجود دارد؟آیا می توان نقاط ضعف را به نقطه قوت تبدیل کرد؟سوال اساسی تر اینکه آیا باید نقاط ضعف را به نقاط قوت تبدیل کرد یا بهتر است ازآن ها صرف نظر کرد و فقط روی نقاط قوت تمرکز بیشتری داشت؟در ادامه پاسخ این سوال ها را بررسی می کنیم.

Moscow

پردازش باید یا شاید ،می تواند یا می خواهد یک فرم طولانی از moscowاست.این تکنیک با ارائه چارچوبی که در آن باید هریک از نیازهای فردی نسبت به دیگران ارزیابی شود،اولویت بندی نیازها را فراهم میکند.

در این روش قابلیت های مورد نظر در چهار دسته ،دسته بندی شده و با این روش میتوان بصورت سیستماتیک گزینه مطلوب را انتخاب کرد.

این چهار دسته عبارتند از :

Must have

Shoud have

Could have

Won not have

دسته Must have قرار است شامل موارد بسیار کلیدی باشد اگر حتی یک مورد از این موارد در بین قابلیتها و امکانات محصول مورد نظر نبود،این محصول از دید ما غیر قابل پذیرش است.عملا میتوان از عنوان الزامی برای این قابلیتها استفاده کرد.

دسته shoud have قرار است شامل مواردی باشند که قطعا از نظر ما پراهمیت هستند اما لزوما قرار نیست نبود یکی از این قابلیتها را در محصول باعث کنار گذاشته شدن آن بشود و ممکن است مثلا برای آنها بازه 30% را در نظر بگیریم و چنانچه 70% این مجموعه از موارد در محصول مشاهده شد،این محصول از دید ما قابل پذیرش است.

اما دسته could have شامل آن دسته از مواردی هستند که میتوان از آنها به عنوان ارزش افزوده نام برد و بودن آنها برای ما الزامی نیست و اما به هرحال میتوانند به عنوان یک مزیت رقابتی برای محصول محسوب شوند.

و دسته آخر آنهایی هستند که عملا برای ما اهمیتی ندارند و بود و نبودشان برای ما تفاوتی ایجاد نمی کنند.

Catwoe

در دهه ی 1960 میلادی،پیتر چکلند(peter chekland)،استاد مهندسی سامانه ها،روش حل مسئله ای را با نام متدولوژی سیستم های نرم توسعه داد که اصول سیستم ها را در کسب و کار و دیگر مشکلات ((نرم))به کار می گرفت.متدولوژی سیستم های نرم(ssm)،بررسی فعالیت ها یا کسب و کارهایی است که در قالب سیستمی کار میکنند.و جوهره اش در ((تعریف ریشه ای))خلاصه می شود.در سال 1975،دیید اسمیت(david smyth)مشاهده کرد که وقتی تعریف ریشه ای شامل عناصر خاصی باشدssmاز همیشه موفق تر است.این عناصر ،زمانی که نیاز به تحلیل یک وضعیت،مسئله یا مشکل دارید،در شناسایی افراد،فرآیندها و محیط،کمک تان می کند.

CATWOEمخفف کلمات کلیدی مشتریان،بازیگران،فرآیند تحول،نمای جهانی،مالک و محیط زیست است.این روش به شما کمک می کند تا فرآیندهایی را که ممکن است تحت تاثیر هرگونه اقدامی باشد که کسب و کار انجام می دهد،تشخیص دهید.

CATWOEمخفف این عبارت است:

Customers(مشتریان):چه کسانی هستند و این مسئله چه تاثیری بر آنها می گذارد؟

ACTORS(بازیگران):چه کسانی هستند درگیر این وضعیت هستند؟چه کسانی در اجرای راه حل ها مشارکت دارند؟و چه چیزی روی موفقیت آنها تاثیر می گذارد؟

Transformation(فرآیند تبدیل):چه فرآیندها یا سیستم هایی از این مسئله تاثیرمی گیرند؟

World view(دیدگاه جهانی):تصویر کلی و بزرگ چیست و اثرات گسترده تر این مسئله چه هستند؟

Owner(مالک):چه کسانی مالکان این فرآیند یا وضعیتی هستند که در موردش تحقیق می کنید؟و آنها چه نقشی در این راه حل ایفا می کند؟

Environmental constrains(محدودیت های محیطی):محدودیت هایی که بر این راه حل و موفقیت آن تاثیر می گذارند چه هستند؟

در کسب و کار،حرف اول را مشتری می زند و اگر به مشتری اهمیت نداده و نیازهای او مرتفع نشود،کسب و کار با شکست مواجه می شود. افراد تاثیر گذار عبارتند از کارمندان ،تامین کنندگان،فروشندگان یا حتی مقامات دولتی که در مشکلات یک شرکت دخیل هستند و به صورت منظم اجرا می شوند:

بنابراین فارغ از نوع کسب و کار،این فرآیندها باید در صورت لزوم دچار تغییر و تحولاتی شوند تا موفقیت اتفاق بیفتد.برای داشتن یک دید کلی،کمی از مشکل فاصله بگیرید و نگاهی کلی به آن داشته باشید تا بتوانید به تجزیه و تحلیل آن بپردازید.مالک در اینجا منظور مالک کسب و کار نیست و به کسی اتلاق می شود که مدیریت یک مشکل بر عهده اوست.برخی از مشکلات،راه حل های مشخصی دارند اما گاهی اوقات بنابر محدودیت های محیطی نظیر کمبود بودجه یا زمان،امکان اجرای این راه حل ها وجود ندارد.

The5 whys

این تکنیک ستون فقرات هر دو روش six sigma و تکنیک های تحلیل کسب و کار است.وشامل سوالات پیشگویی است که به تحلیلگران تجارت اجازه می دهد علت اصلی یک مسئله را با سوال از چرایی چنین وضعیتی مشخص کنند.

یکسری از سوالات هستند که به تحلیلگر  کسب و کار کمک می کند ریشه مشکلات را شناسایی کند.گاهی اوقات هیچ چیزی طبق برنامه پیش نمی رود و در چنین مواقعی باید علت واقعی را ریشه یابی کنید تا از بروز مجدد آن پیشگیری کنید.در چنین مواقعی برای پیدا کردن مشکل باید 5سوال مطرح شود که به آن تکنیک 5چرا می گویند.پس در صورت بروز هر مشکلی با پرسیدن 5سوال اساسی می توانید علت آن را مشخص کنید.

ریشه یابی علت مشکل(Problem)یکی از مهم ترین اقدامات اولیه برای شروع و تحلیل یک ایده می باشد.کارآفرینان تا زمانی که نتوانند ریشه و علت اصلی یک مشکل را بیابند نخواهند توانست تا برای آن مشکل راه حلی مناسب ارائه دهند.تجزیه و تحلیل ریشه ای (analysis root cause) ونگهداری پیشگیرانه مفاهیمی است که ما انتظار داریم در مدیریت یک کارخانه ببینیم.استارتاپ ها برای اینگونه تحلیل ها و روش های دقیق زمان کافی ندارند.با این حال کلید موفقیت استارتاپ ها داشتن یک رویکرد سریع برای آزمایش و ارزیابی محصولات می باشد.یکی از این تکنیک ها پنج چرا(why5)است که ریشه آن در سیستم تولید تویوتا نهفته است و نشان می دهد که پشت هر مشکل فنی ظاهرا یک مشکل انسانی است.درادامه خواهیم گفت که تکنیک 5چرا برای استارتاپ ها چگونه کار می کند.

اگرچه تکنیک 5چرا برای حل مساله،بهبود کیفیت و رفع مشکلات استفاده می شود،اما در مسائل ساده و با دشواری متوسط نیز اثربخشی دارد.وقتی از 5 چرا در بررسی مسائل پیچیده یا حیاتی استفاده می شود.باید دقت بیشتری به خرج داد.تکنیک 5چرا ممکن است منجربه طی کردن یک مسیر یا تعداد محدودی مسیر در حل مسئله شود،در حالیکه می تواند مسیرهای مختلفی برای وقوع مساله دشوار و پیچیده وجود داشته باشد.در چنین مسئله هایی،روش های با دامنه گسترده تر مانند تحلیل علت و معلول یا تحلیل حالات خرابی و اثرات آن موثرتر است.البته تکنیک 5چرا در اغلب مسائل پیچیده می تواند شروع خوبی برای شناخت بیشتر مساله باشد.

Six thinking hats-شش کلاه تفکر

کلاه سفید

کلاه سفید مربوط به واقعیت ها و ارقام می شود.سفید،رنگی خنثی و منفعل است.کلاه سفید با موضوعات و شکل های انفعالی سروکار دارد.کسی که این کلاه رابر سر گذاشته،واقعیت ها را بدون هیچ گونه قضاوتی مورد کنکاش قرار می دهد.مثل یک کامپیوتر که بدون دخالت دادن احساسات و عواطف و فقط بر اساس داده ها عمل می کند و نتیجه را ارائه می دهد.

کلاه قرمز

کلاه قرمز به عکس کلاه سفید،متکی بر احساسات است.رنگ قرمز نشانه خشم،شور و هیجان است.در کلاه قرمز بینش هیجانی و جنبه های احساسی و غیر استدلالی مدنظر می باشد.در واقع این رنگ کلاه ابزار مناسبی برای بیرون ریختن احساسات است.این احساسات است که تفکر مارا شکل می دهد و آن را با نیازهای ما و مقتضیات زمانه مناسب می کند.استفاده از کلاه قرمز به متفکر فرصت ارائه احساساتش در موضوع مورد بحث را می دهد.

کلاه سیاه

کلاه سیاه به طور خاص روی نظرات منفی تاکید دارد.رنگ سیاه نشانه منفی نگری و افسردگی است.بنابراین فردی که با این رنگ کلاه در جلسه حضور پیدا می کند،جنبه های منفی و بدبینانه موضوع را ابراز می کند.صاحب کلاه سیاه یادآوری می کند که موضوع مورد بحث با تجارب یا دانش موجود در آن زمینه سنخیت ندارد.او دلایل عدم موفقیت  شکست را بر می شمرد.

کلاه زرد

کلاه زرد تفکر مثبت را نمایندگی می کند.زرد نشانه آفتاب و مثبت است.تفکر فرد صاحب کلاه زرد بر محاسن و مزایا استوار است.وی همیشه جنبه های مثبت و خوشبینانه موضوع مورد بررسی قرار می دهد. می توان گفت که گرایشات کلاه زرد درست نقطه مقابل تمایلات کلاه سیاه است.هرچه کلاه سیاه منفی نگر کلاه زرد مثبت اندیش است.

کلاه سبز

کلاه سبز سمبل تفکر خلاق و تفکر جانبی است.رنگ سبز نشانه رویش و باروری است.به همین جهت از کلاه سبز برای ابراز ایده ها و راه حل های جدید و خلاقانه استفاده می شود. صاحب کلاه سبز از نظرات کهنه و تکراری گریزان است و از نظرات نو و متفاوت استقبال می کند.این کلاه به تغییر علاقه مند است و بنابراین روی تغییر و تحول متمرکز می شود.

کلاه آبی

کلاه آبی آخرین کلاه تکنیک شش کلاه تفکر است.این کلاه روی تفکر متمرکز است.بنابراین وقتی کسی کلاه آبی را بر سر می گذارد دیگر در مورد یک ((موضوع)) فکر نمی کند،بلکه در مورد ((تفکر درباره یک موضوع))فکر می کند.این کلاه کنترل کننده و سازمان دهنده اندیشه ها است.در واقع کسی که این کلاه را بر سر گذاشته،نظرات بقیه کلاه ها را مورد ارزیابی قرار داده و سازمان دهی می کند.در ضمن رنگ آبی سرد است.

طوفان فکری

طوفان مغزی یک تکنیک خلاقیت گروهی است که بطور گسترده توسط آنالایزر کسب و کار استفاده می شود تا ایده ها را تولید کند،علل اصلی مشکلات را شناسایی کند و مشکلات پیچیده تجاری را حل کند.بیشتر تکنیک های دیگر مانند PESTLE Analysis,Mind Mapping,Root Cause Analysis,SWOTاز bRAINSTOMINGبعنوان یک تکنیک اساسی استفاده می کنند. من به ویژه این تکنیک را در ایجاد ایده های متنوع بسیار مفید می دانم.

طوفان فکری ساکت

بارش ذهنی خاموش یا طوفان فکری ساکت،می تواند به عنوان یک ابزار خلق ایده جایگزین در تیم شما به کار رود.قوانین و دستورالعمل در این روش تا حد زیادی همانند جلسات منظم باقی می‌مانند.ابتدا مسئله مطرح و توضیح داده می شود.سپس اعضای جلسه پنج تا ده دقیقه فرصت دارند هر چه به ذهنشان می رسد بنویسند.فقط یک نکته :اجازه ندهید تا وقتی زمان کلی تمام شده کسی برگه اش را تحویل بدهد.آن ها تا آخرین لحظه باید بنویسند.چون در روند فکری سایر اعضا اختلال ایجاد می شود.این چرخه تا زمانی ادامه می یابد که اعضا کارت های اولیه ایجاد شده را دریافت کنند.این ایده ها توسط تسهیلگر جمع آوری و پاسخ های تکراری حذف می شوند.این تیم پاسخ های باقی مانده را دسته بندی و بهترین راه حل را برای مسئله بیان شده در ابتدای جلسه تعیین می کند.

طوفان فکری معکوس

در روش طوفان فکری معکوس،به این موضوع فکر می کنید که افراد در موقعیت شما،چه کار می کردند و سپس شما درست برعکس آن کار را انجام می دهید.یک روش این است که از خودتان سوال کنید((چطور می توانم جلوی عملی شدن این هدف را بگیرم؟))مثلا فرض کنید شما صاحب یک سازمان آموزشی هستید.بعد از مدتی حس می کنید سطح کیفی آموزش ها اندکی افت کرده است.بنابراین مسئله ای طرح می کنید با این عنوان ((چطور می توانم سطح رضایت مشتریان را بالا ببرم؟))شما احتمالا قبلا هرکاری که به ذهنتان رسیده است برای رضایت حداکثری مخاطبانتان انجام داده اید.بنابراین بهتر است این مسئله را برعکس کنید: ((چطور می توانم حداکثر نارضایتی را برای مخاطبینمان به وجود آوریم؟))این تکنیک نگاهی به روش ها و رویکردهایی جدید دارد که به شکل وارونه و معکوس ،گزینه مورد نظر را بررسی می کنند.فرقی نمی کند کدام یک از این تکنیک ها برای شما مفید باشند،مهم این است که همه آن ها را آزمایش کنید.شاید متوجه شوید که خیلی از این تکنیک ها به شما کمک می کنند.اگر این کار را انجام ندهید،ممکن است خیلی از گزینه ها را از دست بدهید.

 

اساساً، یک تحلیل­گر کسب وکار به دلایل ذیل به بهترین ابزار تحلیل کننده نیاز دارد:

اساساً، یک تحلیل­گر کسب و کار به دلایل ذیل به بهترین ابزار جهت تحلیل نیاز دارد:

  • پیداکردن صحیح نیازمندی­ ها یا الزامات
  • مدیریت درست نیازمندی­ ها یا الزامات
  • تشریح نیازمندی­ ها یا الزامات با جزئیات
  • ترسیم نمودار فرآیند کسب و کار، برای مدلسازی نیازمندی­ ها در هرجا که امکان­پذیر باشد. مانند فرآیند کسب و کار برای همکاری با تیم­ها و سهامداران
  • نمایش و تحلیل اطلاعات حیاتی کسب و کار

انواع ابزارهای تحلیل کسب و کار
سه دسته عمده از انواع مختلف ابزارها، براساس موارد ذکر شده در بالا وجود دارد. در بخش بعدی، ما این دسته­ ها را توضیح خواهیم داد:
1. ابزارهای مربوط به نیازمندی­ها یا الزامات یعنی توصیف، مدیریت و پیگیری آن­ها
2. ابزارهای مدلسازی
3. ابزارهای همکاری

دسته اول: هدف از نیازمندیهای مربوط به ابزارهای تحلیل کسب وکار چیست؟

به طور کلی، Microsoft word یا Microsoft Excel را می­ توان برای مدیریت نیازمندی­ها یا الزامات مانند ردیابی و توصیف آنها استفاده کرد. با این حال، این ابزارهای همیشه مؤثر نیستند و نرم افزارهای تخصصی برای مدیریت نیازمندی­ها، به مدیریتِ کلِ کار، از طریق آن ابزارها کمک می­کنند.
موارد زیر، دلایل این هستند که چرا یک تحلیل­گر کسب وکار باید از ابزارهای مربوط به نیازمندی­ها استفاده کند:

به خاطر سپردن نیازمندی­ها یا الزامات در حال تغییر
یک پروژه ممکن است الزامات زیادی برای جریان فرآیند کامل داشته باشد که معمولاً شامل مواردی است که در آن هر موردِ کاربردی، نشان دهندۀ عملکرد کسب و کار است. بنابراین، با تغییر هر حالت مورد استفاده، تحلیلگر کسب وکار باید الزامات مربوطه را به روز کند. برای یک انسان، به خاطر سپردن همه الزامات و استفاده از پرونده­ ها در حافظه بسیار دشوار است. با این حال، یک ابزار می­ تواند این روابط را به راحتی حفظ کند؛ حتی اگر تعداد الزامات بشدت افزایش یابد.

هماهنگ شدن با تیم توسعه
ابزارهای تحلیل کسب‌وکار بالا دارای قابلیت‌ هایی برای اطلاع دادن خودکار درباره تغییرات در الزامات هستند. از این رو، اگر تحلیلگر کسب‌ وکار الزامات را با استفاده ابزار  تغییر دهد، تیم توسعه بدون تعامل با افراد دیگر، از آن تغییر مطلع می شوند. این کار به جلوگیری از بازنگری کد و هدر رفتن تلاش ها جلوگیری می ­کند.

هماهنگی راحت با تیم QA
علاوه بر تیم توسعه، لازم است که تیم آزمون نیز در مورد الزامات تغییریافته به روز و مطلع شود. اغلب آزمون های کاربردی، مبتنی بر الزامات هستند. از این رو، اگر شرایط تغییر کند، آزمون­ کنندگان باید محتوای آزمون را برای پوشش الزامات جدید، تغییر دهند.

شناسایی بهترین الزامات برای یک پروژه
در طی مرحله تحلیل الزامات، تحلیلگران کسب و کار، الزامات زیادی را جمع­ آوری می­ کنند. با این حال، اغلب آنها نیازی نیست که در لحظه بعد، اجرا شوند. به علاوه، گاهی اوقات پروژه، دامنه یا وسعت برخی از آنها که به عنوان یک هدف تجاری دیگر برای شرکت معتبر نیستند را کاهش می دهد. از این رو، یک ابزار مدیریت نیازمندی یا الزامات در این زمینه به اولویت ­بندی آیتم های کاهش یافته به طور مناسب کمک می­ کند. علاوه بر این، با کمک ابزارها، شما می ­توانید تمامی الزامات را از طریق مشخصه­ های مربوط به اهداف کسب وکار، پیگیری کنید.

 بنابراین شناسایی نیازمندی­ها یا الزاماتی که بهترین نرخ بازگشت سرمایه را فراهم می­ کنند، آسان می ­شود. مدیریت رابط یک به چند سناریوهایی وجود دارد که در آنها ما نیاز به حفظ بیش از یک مورد استفاده برای جریان­های مختلف فرآیند داریم. این یک موقعیت پیچیده است که تصمیم­ گیری در مورد آن دشوار است و جریان فرآیند باید برای تغییر در یک حالت استفاده واحد، به روز شود. بهترین ابزار تحلیل نیازمندی یا الزامات می­ تواند به این سناریو کمک کند تا به درستی با هدایتی آسان، روابط را شناسایی و ترسیم کنند.

 دسته دوم: ابزارهای مدلسازی چگونه به ارائه نموداری کمک می­ کنند؟

ارائه اطلاعات به صورت تصویری، از کلمات مؤثرتر است. از این رو، توصیف فرآیند کسب وکار و روابط کاربردی آن بین اجزای کاربردی مختلف، زمانی که از طریق نمودار نشان داده می ­شوند، به خوبی ساخته می ­شوند. علاوه بر این، احتمال تفسیر نادرست نیز کاهش می یابد. 

از این رو، تحلیلگران کسب وکار از ابزارهای تحلیل کسب و کار برتر مانند MS Visio برای UML استفاده می­ کنند تا حالت استفاده یا مورد استفاده (Use case) و فرآیند کسب وکار را برای ارائه نموداری روابط کسب و کار به کار ببرند.

دسته سوم: ابزارهای مشارکت چگونه در فرآیند تحلیل کسب وکار ایفای نقش می­ کنند؟

کار یک تحلیلگر کسب وکار، یک کار دفتری نیست. علاوه براین، او باید با سهامداران و کسب و کار مختلف، همکاری کند تا وظیفه ­اش را انجام دهد. البته نباید فراموش کرد که این یک وظیفه مهم است.


از این رو، ابزارهای مشارکت، نقش مهمی را ایفا می ­کنند چراکه سهامداران یا SME ها ( شرکت های کوچک و متوسط) همیشه برای بحث و گفتگو در دسترس نیستند و پروژه­ ها باید از جدول زمانی سخت­گیرانه ­ای پیروی کنند. بنابراین، امروزه بسیاری از ابزارهای مشارکت مانند اسکایپ، بهترین ابزارهای تحلیل کسب و کار هستند.

 

بهترین ابزارهای آنالیز تجاری کسب و کار  عبارتند از:

  • Microsoft Office Suite
  • Google Docs
  • Rational Requisite Pro
  • Balsamiq
  •  SWOT
  • Pencil
  • Trello
  • SmartDraw
  • Wrike
  • Version One Lifecycle

Microsoft Office Suite

برنامه ­های زیر از Microsoft Office Suite در فهرست بهترین ابزارهای تحلیل کسب و کار قرار دارند:

 ابزار MS PowerPoint

این نرم افزار برای تهیه و ارائه نمایش های تصویری رسمی استفاده می شود. یک تحلیلگر کسب و کار اغلب با شرایطی مواجه است که در آن او نیاز به ارائه ایده ها، برقراری ارتباط و توجیه و ارائه پروژه به روز را برای سهامداران دارد. این ارتباط در قالب ارائه از طریق پاورپوینت موثرتر می شود.

ابزار MS Excel

تحلیل داده نیز بخشی از تحلیل کسب و کار است و می­تواند به شکل ­های متفاوتی باشد.

  • جداول اصلی
  • بررسی روند داده
  • مرتب سازی و فیلتر اطلاعات
  • ایجاد جدول یا نمودار

علاوه براین، اکسل چندین تابع کاربردی ریاضی و مالی دارد که می­توانند به تحلیل داده ­ها و انجام موارد مرتبط با امور حسابداری کمک کنند.

ابزار MS Word

مایکروسافت ورد، سند مشخصات الزامات را ارائه می ­دهد. سازمان­ها می­توانند الگوی خاص خود را برای مستند کردن الزامات، تهیه کنند. این یک برنامه کاربردی است که به کاربر این امکان را می ­دهد که قلم ها، زمینه، اشیا، اشکال، تصاویر گرافیکی، جداول و حتی یک گزینه برای افزودن نمودارهای Visio، انتخاب کنند.

ابزارMS Visio

یک ابزار مدل سازی است که تحلیلگران کسب وکار از آن برای ثبت مؤثر و ارائه ایده ­های سهامداران درباره کاربردهای کسب و کار و تعاملات کاربر، استفاده می­ کنند. کارایی­ های اصلی Visio عبارتند از:

  • ایجاد نمودار UML مانند نمودار توالی و فعالیت
  • آماده­ سازی نمودارهای جریان فرآیند
  • ایجاد مدل های داده
  • تولید نمودارهای معماری

در حال برنامه ­ریزی برای تبدیل شدن به یک تحلیلگر کسب وکار ماهر هستید؟ در این، بهترین گواهی­ های تحلیل های کسب وکار وجود دارد. ببینید کدام یک برای شما بهتر است.

ابزار Google Docs

به اشتراک­ گذاری اسناد پروژه، ازمهم ترین موارد برای همکاری است. Google docs  ابزار بسیار مفیدی برای به اشتراک­ گذاری اسناد به صورت آنلاین با اعضای پروژه و سهامداران است. گوگل داکز از همه انواع فرمت­ها مانند docs، txt، pdf و غیره پشتیبانی می­ کند.

ابزار Rational Requisite Pro

Rational Requisite Pro از بهترین ابزارهای تحلیل کسب و کار، برای مدیریت نیازمندی ­ها یا الزامات پروژه است. ابزارهای مدیریت پروژه الزامات مانند Requisite Pro Rational، قابلیت پردازش کلمه را دارد. علاوه بر آن، می ­تواند داده ­ها را با استفاده از یک پایگاه داده پویا، جست و جو و مرتب سازی کنند. از این رو، پیگیری الزامات را به همراه تغییرات و اولویت آنها تسهیل می­ کند. نرم افزارRational Requisite Pro ، ویژگی­ هایی همچون انجام تحلیل اثر و مدیریت اثر ممیزی تغییرات، را نیز دارا می­ باشد.

۷-۵ ابزارهای مدیریت پروژه آنلاین مانند Trello

Trello یک ابزار مشارکتی یا همکاری برای تحلیل های کسب وکار است که به همکاری و برقراری ارتباط امن بین تیم ­ها و همچنین اعضای مختلف یک تیم و اشتراک گذاری اطلاعات کمک می­کند. همچنین، به مدیران اجازه می­ دهد تا داده­ های کسب وکار را تجزیه و تحلیل کنند

ویژگی­ های Trello عبارتند از :

  • امکان مشارکت و همکاری امن با یک یا چند تیم.
  • اجازۀ مشاهدۀ فعالیت تیم را توسط انجمن­ ها می ­دهد.
  • اجازه ورود اعضا با حساب کاربری گوگل را می ­دهد.
  • یکپارچه کردن و سازمان­دهی انجمن­ها توسط مجموعه ­ها.
  • تعیین مدیر (ادمین) برای مدیریت تنظیمات خصوصی.
  • امکان غیرفعالسازی اعضای قدیمی، و همچنین حفظ تاریخچه کاری آنها را فراهم میکند.
  • امکان اخذ داده ­ها تنها با یک کلیک را به کاربران خود ارائه میدهد.

 Balsamiq

  • بسیاری از پروژه ­ها، نیاز به برنامه ­های Wireframing برای نشان دادن مدل های یک سیستم پیشنهادی دارند. به طور معمول یک Wireframing بر روی این موارد تمرکز دارد:
  • محتوا
  • تعامل کاربر
    Balsamiq یکی از ابزارهای تحلیل کسب و کار برای ایجاد wireframing است. این ابزار از جلسات طوفان فکری استفاده می­ کند و بازخورد فوری از سهامداران را فراهم می­ کند. Balsamiq Mockups به کسب و کار کمک می ­کند تا سریعتر و هوشمندتر عمل کند. علاوه بر این، علاوه بر این به پروژه ­ها اجازه می­ دهد تا به صورت آنلاین میزبان باشند. همچنین، به عنوان یک ابزار مشارکت بین تیم و مشتری­ها عمل می­ کند.

ویژگی­ها:
- ارائه مدل ها با استفاده از pdf در کنار لینک های تعبیه شده
- کتابخانه­ ها و الگوهای قابل استفاده مجدد را خلق می­ کند
- ارائه رابط کاربری سریع و بصری
- امکان ساخت wireframing را فراهم می­ آورد
-لینک­های ورودی به کاربر اجازه دسترسی به نمونه­ های اولیه برای دمو ها و آزمودن قابلیت کاربرد را می­دهد.
- ایجاد کتابخانه برای کنترل­ های آماده برای استفاده (ready-to-use)
- فراهم کردن آیکن ها و کنترل­های رابط کاربری ها

 SWOT
تحلیل SWOT به طور رایج برای تحلیل و ارزیابی استراتژیک یک کسب وکار به کار می ­رود.
ویژگی­ها:
- این ابزار رایگان و با امنیت بالا است.
- به تحلیلگر کسب وکار اجازه می­دهد که تحلیل ها را در فایلهای XML بارگذاری و ذخیره کند.
- شخص می­تواند فایل­های png را خروجی بگیرد و مشاهده نماید.

Pencil
نمونه سازی به گرفتن تأییدیه از مشتری برای نیازمندی ها کمک می­ کند. بنابراین، این بخش مهمی از مرحله جمع­ آوری نیازمندی ها است. علاوه بر این، ایجاد یک نمونه اولیه سریع به مشتری، کمک می­ کند که طرز دید و احساس را درک کند که مسلما یک ابزار نمونه­ سازی، در انجام این کار بسیار کمک می­ کند.
Pencil یک ابزار نمونه ­سازی است که به عنوان یک ابزار مستقل به کار می ­رود و می ­تواند دانلود شده و مورد استفاده قرار گیرد. با یک رابط کاربری ساده، به کاربر اجازه می دهد تا با کشیدن و رها کردن عناصر، یک صفحه یا اسکرین ایجاد کند.
به دنبال راهنمایی برای انتخاب گواهینامه ­های تحلیل کسب و کار هستید؟ راهنمای نهایی برای گواهینامه ­های تحلیل های کسب و کار را در اینجا بررسی کنید.

 SmartDraw
تحلیلگران کسب و کار اغلب از SmartDraw به عنوان یک ابزار تجزیه و تحلیل کسب وکار برای ساده ­سازی کار مدیریت پروژه استفاده می­ کنند.

  • ویژگی­ها:
    - به خودکار کردن فعالیتهایی مانند اضافه کردن، انتقال یا حذف اشکال کمک می ­کند.
    - می ­توانید آن را با ابزارهایی مثل مایکروسافت آفیس، گوگل درایو، Dropbox و OneDrive ، ادغام کنید. پلاگین های ابریِ SmartDraw می­ تواند قابلیت کاربردی آن را افزایش دهد.
    - با قابلیت نصب با یک فایروال، به حفظ امنیت کمک می ­کند.
    - از 100 زبان برای ایجاد نمودارها پشتیبانی می­ کند.

Wrike
این یک ابزار مدیریت کار واقعی برای اهداف تحلیل کسب وکار است. این کار با ذخیره ­سازی اطاعات متمرکز، به کاهش هزینه تحلیل کل پروژه کمک می­ کند.
ویژگی­ها:
- امکان ایجاد بلوکهای اصلی کاری (Blocks of Work) را فراهم می ­کند.
- قابلیت درخواست فرم ها و تنظیم خودکار (اتوماسیون)
- امکان ویرایش و مدیریت فایلها
- فراهم کردن جدول زمانی بصری برای مشاهدۀ برنامه زمانبندی پروژه
- ارائه دیدگاه کاری برای ایجاد تعادل بین منابع با پیگیری عملکرد گزارش پروژه
- پیگیری زمان برای برنامه ریزی و مدیریت بودجه

Version One Lifecycle
این یکی از بهترین ابزارهای تحلیل کسب وکار در ارتباط با ویژگی منحصر به فرد قابلیت یکپارچه سازی با برنامه­­­ های سازمانی و ابزارهای توسعه نرم افزار متن­ باز می ­باشد.
ویژگی­ها:
در درجه اول با توسعه نرم افزار سریع، همخوانی دارد
انعطاف پذیر بودن با کاهش تعداد فضاهای کاری پروژه، پورتفولیو، بین تیم­ها و مکان­ها
ویرایش خطی و بروز رسانی فوری ویژگی­ها توسط کاربران، ممکن است
به تحلیل پیشرفته برای اتخاذ یک تصمیم مبتنی بر واقعیت کمک می­ کند
دارای یک ویژگی خاص مثل طراحی داده (Agile Data Mart)
تصمیم گیری خودکار در طول کار نرم افزار

 Mixpanel

یکی از ابزارهای پرکاربرد برای تحلیل وب سای و موبایل است.با استفاده از این ابزار می توانید اطلاعات جالبی را در مورد رفتار مخاطبان به دست آورید.

این ابزار نحوه استفاده افراد از وب سایت و اپلیکیشن های موبایل را برای شما مشخص می کند.شما می توانید واکنش مخاطبان خود را نسبت به یک بخش مشخصی از وب سایت و اپلیکیشن خود یا یک محصول مشخص مانیتور کنید.با استفاده از این نرم افزار بدون نیاز به کد نویسی می توانید به اطلاعات جذابی دسترسی داشته باشید. به علاوه حتی افراد ساده و غیره متخصص نیز می توانند به اطلاعات مهم در مورد وبسایت شما دسترسی داشته باشند.

این ابزار برای چه کاربردی مناسب است

با توجه به مجانی بودن این نرم افزار برای آنالیز حداکثر 25 هزار نقطه داده در ماه (برای مثال کلیک بر روی یک دکمه مشخص)این نرم افزار برای کسب و کارهای کوچک مناسب است.علاوه بر این شرکت های بزرگی مانند Twitch از این نرم افزار برای تحلیل داده های خود استفاده می کنند.

Adwords Performance Grader

تبلیغات کلیکی یا ppc یکی از روش های کارآمد برای رشد کسب و کار شماست.اما برای اینکه بدانید کمپین تبلیغاتی شما در این زمینه درست عمل می کند یا نه نیازمند ابزار تحلیلی هستید. این ابزار به شما کمک می کنند تا بدانید آیا موقعیت درستی را برای تبلیغات خود انتخاب کرده اید یا خیر.نرم افزار Adwords performance Grader به شما در به دست آوردن این اطلاعات کمک می کند.این نرم افزار در کمتر از 60 ثانیه با رعایت نکات امنیتی،میزان کارایی تبلیغات گوگل شما را مشخص می کند.گزارش ارائه شده توسط این نرم افزار با جزئیات ،نقاط قوت و نقاط ضعف شما را بر اساس ده پارامتر اساسی شامل کارایی در تلفن های همراه،بهینه سازی متن آگهی و سهم برداشت مشخص می کند.

با استفاده از این اطلاعات تبلیغات کارآمد برای حساب کاربری شما مشخص می شود.

این ابزار برای چه کاربردی مناسب است

تمام شرکت ها و موسساتی که از گوگل ادز که یکی دیگر از ابرازهای تحلیل کسب و کار است را استفاده می کنند می توانند از ویژگی این نرم افزار به صورت رایگان بهره ببرند.

Formisimo

فرم های آنلاین یکی از بخش های ارتباط شما با کاربران در فضای مجازی است.تحلیل کارایی این فرم ها و اطلاعات به دست آمده از آنها برای یک کسب و کار از اهمیت ویژه ای برخوردار است.نرم افزار Formisimoدقیقا برای همین کاربرد طراحی شده است.این نرم افزار اطلاعاتی را در مورد علت خوداری افراد از تکمیل کامل فرم آنلاین در اختیار شما قرار می دهند.به کمک 50پارامتر منحصر به فرد از طریق گزارش ارائه شده توسط این نرم افزار میزان کارایی فرم های آنلاین قرارداده شده بر روی وب سایت شما مشخص می شود.با استفاده از این اطلاعات خواهید دانست که کدام بخش از فرم شما ضعیف عمل می کند و مانع از بدست آوردن درجه تبدیل بالاتر می شود.

این ابزار برای چه کاربردی مناسب است

تمامی وب سایت ها و اپلیکیشن هایی که از فرم های آنلاین استفاده می کنند،می توانند از مزایای این نرم افزار بهره ببرند.مانند نرم افزار mixpanel،نرم افزار formisio نیز توسط شرکت های بزرگی مانند تویوتا به کار برده شده است.اما کسب و کارهای کوچک نیز می توانند از مزایای این نرم افزار بهره مند شوند.یکی از معایب این نرم افزار رایگان بودن آن است نرم افزارformisimoبرای استارت آپ ها به ازای هر ماه 50دلار و برای شرکت ها به ازای هر ماه 180 دلار حق عضویت دارد.تحلیل وب سایت نیز اهمیت زیادی در کسب و کارها دارد.

CrazyEgg

نقشه های حرارتی یا هیت مپ ها یکی از روش های نشان دادن داده ها برای آنالیز آنهاست.استفاده از این روش برای آنالیز داده های یک کسب و کار می تواند بسیار کارآمد باشد.برای مثال تعیین موقعیت هایی بر روی وب سایت شما که بیشترین توجه را از دیدگاه کاربران به خود جلب کرده اند،می تواند برای استراتژی های آینده شما بسیار کارآمد باشد.

نرم افزار CrazyEgg با دنبال کردن و آنالیز رفتار کاربران بر روی سایت شما اطلاعات جالبی را در قالب نقشه های حرارتی به شما ارائه می دهد.در گزارش ارائه شده در این نرم افزار نقاطی از دیدگاه کاربر بیشتر مورد توجه قرار گرفته اند،در یک دوره زمانی مشخص به شما نمایش داده می شود.

به علاوه با استفاده از این نقشه حرارتی متوجه خواهید شد که در کدام قسمت از سایت بیشتر مخاطبان خود را از دست داده اید.

یکی دیگر از قابلیت های جذاب این نرم افزار مشخص کردن نقطه ای است که در آن برای اولین بار مخاطب با شما ارتباط برقرار کرده است.این اطلاعات به شما کمک می کند تا مخاطبان خود را بهتر بشناسید و گزارش های بسیار شگفت انگیزتری را ارئه دهید.

این ابزار برای چه کاربردی مناسب است

برای داشتن اطلاعات صحیح در مورد نحوه رفتار کاربران در وب سایت و اپلیکیشن های شما نرم افزار CrazyEggبسیار کارآمد است.نتایج به دست آمده از این نرم افزار به صورت نقشه حرارتی به شما کمک می کند تا نرخ تبدیل برای کسب و مار خود را بالاتر ببرید.

این نرم افزار در 30 روز اول به صورت کاملا رایگان در اختیار شما قرار می گیرد.بعد از این بازه زمانی باید برای هر ماه 9دلار حق عضویت پرداخت کنید که نحوه پرداخت حق عضویت به صورت سالیانه خواهد بود.باصرف این هزینه نرم افزار برای 10 هزار بازدید کننده از 10پیج فعال شما گزارش های روزانه تهیه می کند.

BuzzSumo

شبکه های اجتماعی یکی از بخش های مهم و تاثیر گذار در کسب و کارهای آنلاین هستند.بررسی کارایی این شبکه ها و نحوه بهبود آنها یکی از چالش های مهم برای کسب و کارهای امروزی است.نرم افزار BuzzSumoبرای فهمیدن آنچه در بین مخاطبان در شبکه های اجتماعی جریان دارد،کاربرد دارد.و از آن می توانید برای نقطه شروع استراتژی های آینده خود استفاده کنید.

این نرم افزار با تحلیل شبکه های اجتماعی در بازه های زمانی مختلف میزان کارایی هر پست یا موضوع را برای شما مشخص می کند.با استفاده از نتایج این نرم افزار خواهید دانست که کدام موضوعات در کسب و کار شما تاثیر بیشتری داشته اند.

گستره ای از قابلیت ها مانند اپراتورهای جستجوی پیشرفته کلمات کلیدی،فیلترهای نوع محتوا و حتی ویژگی های بازاریابی تاثیرگذار در این نرم افزار گرد آمده اند.با دسته بندی این داده ها در شیت های مشخص می توانید از آنها برای تعیین استراتژی های آینده کسب و کار خود در شبکه های اجتماعی استفاده کنید.

این ابزار برای چه کاربردی مناسب است

اگرچه نتایج تحلیلی این نرم افزار میتواند برای تمام افراد و کسب و کارهای فعال در شبکه های اجتماعی کارآمد باشد.اما بیشتر از هرچیز بازاریابان محتوا،متخصصان رسانه های اجتماعی و وبلاگ نویسان میتوانند از ویژگی های منحصر به فرد این نرم افزار بهره ببرند.

برای مثالlarry jimبناینگذار Wordstream از علاقمندان به این نرم افزار است.وی از این نرم افزار برای تعیین زمینه های پرکاربرد و موضوعات داغ روز و شناسایی موضوعات جدید استفاده می‌کند.

متاسفانه این نرم افزار به صورت رایگان در دسترس کاربران قرار نمی گیرد.بعلاوه خدمات ویژه ای به صورت سالانه یا ماهانه نیز توسط این نرم افزار ارائه می شود که می تواند صرفه جویی قابل توجهی در هزینه های شما ایجاد کند.

 ابزار تحلیل کسب و کار آنلاین در حوزه بهینه سازی و سئو سایت

اگر میخواهید سرعت سایت، بهینه بودن آن از لحاظ برنامه نویسی، زمان لود سایت، بهینه بودن تصاویر و کارایی آن بررسی کنید، این سایت های فوق العاده را به شما توصیه می کنیم:

  1. pingdom : این سایت برای شما تعداد درخواست ها به سرور، حجم کل صفحه و سرعت لود صفحه را مشخص می کند.
  2. gtmetrix : برای شما حجم کل صفحه، تعداد درخواست ها به سرور و سرعت لود صفحه را مشخص می کند. هم چنین جزئیات مربوط به اشکالات در صفحه ای که آنالیز کرده است را در اختیار شما قرار می دهد. مثلا اگر ایراد از تصاویر با حجم هایی بالا باشد، حتی ورژن بهینه شده این تصاویر را در اختیار شما قرار می دهد. با این سایت می توانید جزئیات مشکل را برای بهینه سازی پیدا کنید.
  3.  smallseotools : همانطوری که می دانید ایجاد لینک به سایت در سئو یکی از اصول است. با این سایت می توانید تمامی بک لینک هایی که به سایت شما ارجاع  داده شده اند را بررسی کنید!

ابزار تحلیل کسب و کار آنلاین در حوزه آمار های ورودی به سایت و تحلیل رفتار کاربران

  1. بدون هیچ تردیدی استفاده از ابزار تحلیلی گوگل آنالیز برترین این موارد است. به زودی مطلب جامعی در مورد آن برای شما منتشر می کنیم. نحوه عملکرد گوگل آنالیز (google analyze) به این صورت است که یک کد منحصر به فرد به شما ارائه می دهد . شما این کد را در صفحاتی که مایل به تحلیل کسب و کار آنلاین و آمار ورودی خود هستید، درج می کنید و سپس از پنل کاربری که گوگل آنالیز در اختیار شما قرار می دهد، به بررسی نتایج می پردازید.
  2. ابزار دیگری که گوگل در اختیار کاربران قرار می دهد و از آن می توان برای بررسی کلید واژه هایی که از آن ها به سایت ارجاع شده، آمار ایندکس صفحات در گوگل و آمار بازدید از سایت استفاده کرد، گوگل وبمستر است.

یک سایت فوق العاده که پروفایل تکنولوژی هر سایتی را به شما ارائه می دهد!

هیچ وقت دلتان خواسته است بدانید که یک سایت مشخص با  چه زبانی برنامه نویسی شده است؟ در آن از چه تکنولوژی استفاده شده است؟ آیا از سیستم های تحلیل آمار گوگل استفاده می کند؟ آیا این سایت از فریم ورک های خاص استفاده می کند؟ این سایت از چه وب سروری استفاده می کند؟ این سایت از چه شرکتی خدمات هاست دریافت می کند؟ همه این موارد با مراجعه به سایت builtwith قابل بررسی است.

ابزار بررسی زمان های آپ بودن یک سایت

  1. هاست ترکر (host-tracker) : با استفاده از این سرویس می توانید تمامی زمان هایی که هاست سایت شما مشکلی داشته است، ببینید. نکته جالب این که این سایت از نقاط مختلف دنیا سایت شما را مورد بررسی قرار می دهد . این سایت هم چنین خدمات غیر رایگان به شما ارائه می دهد که در آن می توانید با وارد کردن آدرس ایمیل خود در صورتی که سایت شما دان شد، به شما اطلاع رسانی شود. شما می توانید مناطقی که که بازدید کننده ها از آن ها به شما ارجاع پیدا می کنند را نیز به دلخواه خود مشخص کنید.
  2. پینگ (ping): آیا سایت من در حال حاضر آپ است؟! از اینجا می توانید این مورد را چک کنید.

ابزار بررسی مالکیت دامنه یک وب سایت

این مورد شاید بیشتر از هر کدام از مواردی که برای شما ذکر کردیم، در دسترس است. بررسی وضعیت مالکیت دامنه ها قابل بررسی در سایت هوایز است.

 

نتیجه ­گیری
اگرچه بهترین ابزارهای تحلیل ذکر شده در بالا به تحلیلگران کسب وکار کمک می­ کنند، با این حال، آنها تنها راه حل موفق نیستند. برای تبدیل شدن به یک تحلیلگر کسب وکار موفق و کارآمد، باید مهارت های تحلیل کسب وکار اصلی را بدست آورید.

اسناد رسمی مانند CBAP، CCBA، ECBA و PMI-PBA نقشه راه عالی برای تحلیلگران کسب وکار را فراهم می­ کنند تا بهترین شیوه ­های تحلیل کسب وکار را بیاموزند. با این حال، اینها درسهای بسیار وسیعی هستند که به دانش عملی عمیق در مورد حوزه­ های موضوع نیاز دارند.

 

 

 

 

 

 

نظرات (0)

Rated 0 out of 5 based on 0 votes
تاکنون نظری ارسال نشده یا برای انتشار به تایید نرسیده است.

نظر خود را اضافه کنید.

شما به عنوان مهمان می توانید نظر ارسال کنید در صورت تمایل می توانید از اینجا ثبت نام کنید یا به اکانت خود از اینجا ورود کنید.
0 Characters
پیوست ها (0 / 3)
Share Your Location
بنیاد توسعه کسب و کار سوی تعالی

رسالت ما، تاثیرگذاری و همراهی در خلق و توسعه کسب و کار در جهت اجرا در حوزه مهندسی فرآیندهای فردی و سازمانی و ارائه راهکارهای عملی و کاربردی در زمینه ی ارزیابی، تحلیل، نظارت و کنترل کسب و کار است.

محصولات سوی تعالی
شبکه های اجتماعی

۰۲۱-۲۲۰۹۲۶۱۴ ۰۲۱-۲۲۳۵۶۷۹۲
۰۹۱۲-۷۵۶۱۸۹۱

تمامی حقوق مادی و معنوی این سایت نزد بنیاد سوی تعالی محفوظ می‌باشد.

درود بر شما، برای شروع گفت‌وگو با کارشناسان ارتباط برقرار کنید.

. آماده‌ی پاسخگویی به شما هستیم...
Close and go back to page