با ما در ارتباط باشید ۲۲۰۹۲۶۱۴-۰۲۱

برنامه ریزی کسب و کار

برنامه ریزی کسب و کار شامل تمام اهداف ، استراتژی ها و اقداماتی است که شما تصور می کنید برای اطمینان از بقا، رفاه و رشد کسب و کار خود.در مجموع، برنامه ریزی برای طرح خود، به کنترل پاسخگویی و کاهش اتلاف وقت در تصمیم گیری، کمک میکند.

پس بایگریو چه چیزی را به جای طرح کسب و کار  توصیه می کند؟ تلاش برای فروش محصول به مشتریان واقعی حتی اگر وجود نداشته باشد. او می گوید: آیا شما با مشتریان خود صحبت کرده اید؟ اگر صحبت نکرده اید تمایلی به صحبت با شما در خصوص کسب و کار ندارم.

با این حال او همچنان فکر می کند که طرح ها به کسب و کار کمک می کنند.۴۰ % دانشجویان او که دوره نوشتن طرح کسب و کار  را در کالج گذارنده اند، پس از فارغ التحصیلی، کسب و کار خود را آغاز نموده اند. و این میزان، دو برابر نرخ کسانی است که دوره نوشتن طرح کسب و کار  را نگذارنده اند. به عقیده او، حتی اگر آن ها طرحی ننویسند، باید در خصوص تناسب شناسایی فرصت با بازاریابی، ایجاد تیمی مناسب و ارائه طرح مالی و غیره بیاندیشند. به علاوه تفاوت زیادی میان افراد دارای طرح مکتوب و رسمی و افراد فاقد طرح وجود دارد. بایگریو عنوان نموده که هر کسب و کاری باید با ارائه یک طرح آغاز گردد، خواه، این کار در ذهن افراد انجام گیرد و هرگز روی کاغذ وارد نشود، و یا توصیفی پیشرفت و کامل باشد که روی کاغذی نوشته شده.

چرا باید برنامه ریزی کنیم؟

آنچه باعث می‌شود ما به برنامه ریزی کسب و کار اهمیت بدهیم، تبدیل رفتارهای جسته‌گریخته ما به یک فرآیند منظم است. تمام صاحبان کسب و کار، مشاغل، مدیران، برای تحقق اهدافشان باید رفتار فرآیند گونه داشته باشند. اگر رفتارها و اقدامات ما نظام‌مند، مرتب، پیوسته و فرآیند گونه نباشد. اهداف بزرگ ما هرگز محقق نخواهد شد. برنامه ریزی اقدامات ما را نظم، پیوستگی و شکل می‌بخشد.

هدف ما از برنامه ریزی فقط فرآیند محور شدن نیست

فرآیند محور شدن، ذهن شمارا مرتب می‌کند. برنامه ریزی کسب و کار، یک تصویر روشن به شما می‌دهد. از نقطه‌ای که هستید به نقطه‌ای می‌خواهید برسید. برنامه ریزی از اقدامات بی‌هدف، بی‌ارزش و احساسی جلوگیری می‌کند. رشد شمارا تضمین می‌کند و به شما قوت قلب می‌دهد.

نمی‌توانم به برنامه ریزی متعهد باشم

یکی از مهم‌ترین دلایل رها کردن برنامه ریزی عدم تعهد ما به برنامه است. البته دلایل موجه زیادی وجود دارد که پایبند برنامه ریزی نباشیم. این‌یک امر طبیعی است. اصلاً نگران نباشید. از کودکی به ما گفته‌اند که اگر برنامه ریزی موبه‌مو انجام نشود، فایده ندارد. دقیقاً از همین‌جا است که والدین و نظام آموزشی، ما را کمال‌گرا تربیت می‌کنند. کاری می‌کنند که عامل رها کردن برنامه در وجود خود ما پرورش پیدا کند. دقیقاً نقطه شکست بسیاری از صاحبان کسب و کار خانگی، همین‌جاست. در این آموزش به شما خواهم آموخت که این دیدگاه را دور بریزید.

می‌توانید تعویق در انجام و اصلاح عدم تعهد داشته باشید

اولین نکته مهمی که می‌خواهم به شما متذکر شوم این است: اگر به هر دلیلی نتوانستید یک هفته یا بیشتر طبق برنامه پیش بروید، هیچ اشکالی ندارد؛ و این عدم انجام تعهدها به دلایل واقعی، هیچ اشکالی ندارد. درواقع بزرگ‌ترین اشتباهی که در دنیا رخ‌داده همین است. عموم مردم از مدیران تا دانش آموزان فکر می‌کنند نباید در میانه راه وقفه‌ای ایجاد شود. صاحبان کسب و کار خانگی فراموش می‌کنند اتفاقاتی هست که قابل پیش‌بینی نیست. پس وارد شدن خلل و وقفه در برنامه یک امر طبیعی است؛ مانند یک هواپیما که در یک کریدور حرکت می‌کند، امکان دارد شما هم خطای مسیر داشته باشید. اشکالی ندارد. با اصلاح به مسیر اصلی برمی‌گردید.

اگر وقفه در کارم و برنامه‌هایم افتاد چه کنم؟

ادامه دهید. آن وقفه را فراموش کنید. مسیر روبرو را ببینید. ادامه بدهید. عامیانه رفتار نکنید. به شنبه و یا روز اول ماه دیگر واگذار نکنید. گرفتار کمال‌گرائی نشوید. نگذارید آموزه‌های اشتباه کودکی مانع ادامه مسیر شما بشوند. وقفه افتادن را به‌عنوان یک امر طبیعی و واقعی در مسیر انجام کارها بپذیرید. برنامه ریزی کسب و کار تنها به این نگاه ممتد شما احتیاج دارد نه به اقدامات ممتد. نگذارید اتفاقات، پیشامدها شمارا مأیوس و سرد کنند. هر اتفاقی که افتاد بعد از آن ادامه بدهید. هر وقت که توانستید و آمادگی داشتید.

ویژگی‌های یک برنامه ریزی ساده، کاربردی و قابل انجام کسب و کار چیست؟

و اما نکات بسیاری هست که قبل از برنامه ریزی کسب و کار شما باید به اصلاح آن‌ها در ذهن خود بپردازید. متأسفانه در بیشتر آموزش‌ها و کتب به دیدگاه قبلی افراد توجهی نمی شود و بدون اینکه نسبت به شرایط، توانائی، طرز تفکر و امکانات افراد توجه شود برای آن‌ها نسخه‌های پیچیده و بسیار دقیقی نوشته می‌شود. نقطه عطف عدم اجرای برنامه‌های کسب و کار از همین‌جا آغاز می‌شود. فارغ از اصول و نظام برنامه کسب و کار باید به نکات مهمی در برنامه ریزی کسب و کار توجه کنید:

  • ساده‌سازی کارها و جلوگیری از پیچیدگی، اولین و مهم‌ترین ویژگی یک برنامه کسب و کار است
  • کوچک کردن کارها، اهداف و کوتاه کردن فرآیندها
  • نزدیک کردن زمان‌های تحقق اهداف کوچک
  • توجه به مدل شخصیتی فرد
  • توجه و دخیل کردن طرز تفکر شخص در برنامه کسب و کار
  • خودکار کردن بعضی از فرآیندها در اجرای کارها
  • دوری جستن از ایده‌آل‌ها و رؤیاها
  • دوری کردن از انضباط نظامی در اجرای فعالیت‌ها
  • دوری جستن از ورود اهداف بلندمدت به برنامه‌های کوتاه‌مدت
  • کاهش اهداف به حداقل ممکن

این موارد، مهم‌ترین ویژگی‌های یک برنامه کسب و کار برای صاحبان مشاغل خانگی است. هرکدام از این ویژگی‌ها حکم یک ستون برنامه ریزی را دارد. شاید در برخورد اول تفاوت بزرگی بین این ویژگی‌ها با آنچه در ذهنتان بوده است را حس کنید؛ اما حقیقت همین است. کتاب‌ها نسخه‌های پیچیده‌ای برای برنامه ریزی پیشنهاد می‌دهند که شما در پایان مطالعه قید برنامه ریزی را می‌زنید.

برنامه ریزی کسب و کار قبل از راه اندازی

هر کسب و کار جدید نیاز به یک طرح کسب و کار ، یک طرح کسب و کار جدید خود را با حمایت تحقیق، برای تعیین اینکه آیا ایده کسب و کار قابل اجرا است . اگر ایده کسب و کار جدید شما نیاز به سرمایه سرمایه گذاری شما نمی توانید به دست آوردن بدهی و یا سرمایه گذاری سهام از موسسات مالی، سرمایه گذاران فرشته و یا سرمایه داران سرمایه گذاری بدون یک طرح کسب و کار جامع .

اما طرح های تجاری صرفا در مورد گرفتن پول نیستند؛ حتی کسب و کارهایی که به سرمایه گذاری های مالی نیاز ندارند جز اینکه مالک جدیدشان بتواند نیاز به آن داشته باشد. طرح کسب و کار شامل همه برنامه ریزی های عمومی است که باید برای شروع و اجرای یک کسب و کار موفق از محدوده رقابت و کسب اطلاعات در مورد اینکه چگونه کسب و کار جدید خود را به صنعت مناسب برای شناسایی بازار هدف خود و برنامه ریزی که چگونه پس از آنها را اجرا کنید.

برنامه ریزی کسب و کار پس از راه اندازی

طرح کسب و کار یک فعالیت برنامه ریزی کسب و کار نیست بلکه یک سند زندگی است که باید در کل دوره زندگی کسب و کار شما به روز شود.

هنگامی که کسب و کار به طور رسمی آغاز می شود، برنامه ریزی کسب و کار به تعیین و رسیدن به اهداف تبدیل می شود. در حالی که برخی از کسب و کارها برنامه ریزی کسب و کار یک رویداد سالانه را انجام می دهند، برنامه ریزی کسب و کار موثرتر از زمانی است که اغلب و به طور مداوم انجام می شود. روند بررسی پیشرفت در اهداف و اهداف تجاری و تنظیمات جدید باید حداقل ماهانه باشد.

پیش بینی فروش

یک بخش کلیدی از طرح کسب و کار که باید سالانه و ماهانه و / یا سه ماهه به روز شود، پیش بینی فروش است . پیش بینی فروش برآوردی از فروش کالاها و خدمات است که کسب و کار شما احتمالا در طی مدت پیش بینی شده و سود پیش بینی شده به دست می آید. پیش بینی باید روند در صنعت، اقتصاد عمومی و نیازهای پیش بینی مشتریان اصلی شما را در نظر بگیرد.

در اینجا سه ​​روش پیش بینی فروش وجود دارد .

تجزیه و تحلیل جریان نقدی

یکی دیگر از اجزای مهم برنامه ریزی کسب و کار، تحلیل جریان نقدی است . اجتناب از کمبود جریان نقدی برای کسب و کار حیاتی است، زیرا طبق آمار بیش از سه چهارم شکست تجاری، به علت مشکلات جریان نقدی ایجاد می شود. کسب و کار شما ممکن است دستورالعمل بزرگ و سودآور بر روی کتاب داشته باشد، اما اگر تا زمانی که تکمیل کار نتواند صورتحساب را بپردازد ، شما باید کارمندان خود را استخدام کنید ، موجودی خرید و غیره برای تکمیل پروژه که ممکن است به مشکلات جریان نقدی رسیده باشد . اجرای پیش بینی های جریان نقدی منظم بخش مهمی از برنامه ریزی کسب و کار است. اگر به درستی مدیریت می شود، کمبود جریان نقدی می تواند توسط سرمایه گذاری اضافی یا سرمایه گذاری تحت پوشش قرار گیرد.

برنامه ریزی روزانه

برنامه ریزی روزانه کسب و کار یک روش فوق العاده مؤثر برای افراد است که در دستیابی به اهداف خود و اهداف سازمان تمرکز کنند.

برنامه ریزی احتمالی کسب و کار

علاوه بر برنامه ریزی کسب و کار برای سود و رشد، کسب و کار شما باید یک برنامه احتمالی داشته باشد. برنامه ریزی کسب و کار احتمالی (که همچنین به عنوان برنامه ریزی تداوم کسب و کار یا برنامه ریزی فاجعه شناخته می شود) نوع برنامه ریزی کسب و کار است که بر روی برخورد با بحران تمرکز دارد. یک طرح احتمالی کسب و کار یک طرح اجرایی پیشنهادی برای مقابله با برخی موارد اضطراری، رویداد یا اطلاعات جدید است که ممکن است کسب و کار شما را مختل کند.

اهداف طرح اضطراری عبارتند از:

  • ایمنی و امنیت خود، کارمندان و مشتریان خود را در صورت وقوع یک فاجعه مانند آتش سوزی، سیل، سرقت، نقض / از دست دادن اطلاعات، بیماری کارمند کلیدی و غیره فراهم کنید.
  • برای اطمینان از اینکه کسب و کار شما قادر به انجام عملیات در اسرع وقت است.

برنامه ریزی اجرایی کسب و کار

اگر کسب و کار شما یک شرکت خانوادگی است یا شما قصد دارید که در صورت بازنشستگی یا بیماری خود توسط بستگان انجام شود، باید برنامه ای برای انتقال کنترل کسب و کار داشته باشید .

مسائل مربوط به مدیریت، مالکیت و مالیات می تواند موجب اختلاف زیادی در خانواده ها شود، مگر اینکه یک برنامه جانشینی وجود داشته باشد که به روشنی فرآیند را مشخص کرده و قبلا توسط همه طرفین درگیر شده است.

گام‌های یک برنامه کسب و کار چیست؟

اولین قدمی که باید برای اجرای یک برنامه کسب و کار بردارید، طراحی گام‌های برنامه‌ریزی‌تان است. با این شرط که ویژگی‌های برنامه ریزی و توانمندی‌های خودتان را در نظر بگیرید. رؤیاهایتان را کنار بگذارید. اهداف بلندمدت را گوشه ذهنتان نگه‌دارید. عجولانه و هیجان‌زده برنامه ریزی نکنید.

5شاخصه مهم در طراحی هدف برای کسب و کار

اولین و مهم‌ترین گام طراحی و اجرای برنامه کسب و کار، تدوین و انتخاب هدف اصلی برای کسب و کارتان در سال جدید است. شما باید تنها یک هدف به‌عنوان هدف غائی برای امسالتان انتخاب کنید. از تدوین اهداف مختلف جداً دوری‌کنید. هدفی که انتخاب می‌کنید باید شاخصه‌های زیر را داشته باشد:

·         اختصاصی باشد

یعنی اینکه از کلی‌گوئی دوری‌کنید. وقتی کسی آن هدف را می‌بیند باید بلافاصله تشخیص بدهد که برای کسب و کار شما و امسالتان طراحی‌شده است. گویا، مختصر و روشن. مثلاً بنویسید کسب سود خالص 300 میلیون تومان در سال 1399 از فروش نوشیدنی گیاهی جنسینگ

·         قابل‌اندازه‌گیری باشد

متأسفانه یکی از اشتباهات بزرگ صاحبان کسب و کار خانگی در برنامه ریزی، انتخاب اهدافی است که قابل‌اندازه‌گیری نیستند. مثلاً موفقیت در کسب و کار، فروش زیاد محصولات، جذب مشتریان جدید، جذب هزار مشتری، این اهداف قابل‌اندازه‌گیری نیستند. هر چیزی که قابل‌اندازه‌گیری نباشد، قابل مدیریت کردن و بررسی هم نیست. جذب هزار مشتری هم هدف مبهمی است، منظور شما مشتری بالقوه است یا مشتری که خرید انجام داده؟ این مشتری چقدر خرید کرده است؟ قابلیت سنجش هدف آن‌قدر مهم است که اگر این فاکتور را نداشته باشد باید بگویم به بن‌بست می‌خورید.

·         قابلیت تحقق داشته باشد

در برنامه ریزی کسب و کار اگر رؤیاهایتان را دخالت بدهید. در همان رؤیاها باقی خواهید ماند. کسب و کار یک موضوع واقعی و ملموس است. نمی‌گویم رؤیا نداشته باشید؛ اما رؤیاهایتان را در قالب اهداف به خورد مغز خود و دیگران ندهید. موفق‌ترین فروشنده ایران باشم. ده میلیارد تومان سود خالص کسب کنم. دو هزار مشتری جدید کسب کنم، این‌ها رؤیائی بیش نیستند. اگر چنین اهدافی انتخاب کنید، ماه سوم همدم شما یأس و ناامیدی خواهد بود.

·         مرتبط با کسب و کارتان باشد

روشن و واضح هدفی برگزینید که مرتبط با کسب و کارتان باشد. فروش صد تخته لحاف چهل تیکه نشان می‌دهد شما چهل‌تکه دوز هستید. فروش صد عدد محصول معلوم نیست دقیقاً برای چه کسب و کاری است.

·         بر اساس زمان انتخاب شود

گاهی افراد در انتخاب و تدوین هدف سراغ موضوعی می‌روند که ازنظر زمان‌بندی نامتناسب است. کسب یک‌صد میلیون تومان درآمد از فروش 100 تخته لحاف چهل‌تکه دوزی. این هدف روشن و قابل تحقق است اما آیا شما می‌توانید در طول شش ماه یا نهایتاً 9 ماه یک‌صد تخته لحاف بدوزید؟ حواستان به اختصاص زمان باشد.

اهداف کسب‌وکار را تعیین کنید

تعیین اهداف، شما را در یک مسیر مشخص نگه می‌دارد و هویت برند را جا می‌اندازد. اگر نمی‌دانید از کجا شروع کنید ما پیشنهاد می‌کنیم از متد SMART استفاده کنید که ویژگی‌های اهداف را مشخص می‌کند. یک هدف باید دقیق، قابل‌اندازه‌گیری، قابل‌دستیابی، واقع‌گرا بوده و سررسید داشته باشد.

اجرای قانون LMB را در دستور کار خود قرار دهید

قانون LMB درواقع بیانگر ساختار و روش کار شما در طول سال است. واژه LMB مخفف سه کلمه زیر است:

  • LEARNING
  • MARKETING
  • BUSINESS MANAGEMENT

شما در طول برنامه کسب و کارتان فقط سه کار باید انجام دهید. این تنها کاری است که باید هیچ روزی از آن غافل نشوید. درواقع این سه کار تمام آن چیزی است که منجر به تحقق هدفتان می‌شود. یادگیری، بازاریابی، مدیریت کسب و کار در قالب تولید و غیره.

یادگیری

وقتی می‌گویم باید یادگیری یکی از فعالیت‌های اصلی روزمره‌تان هست منظورم توسعه در دو بخش اصلی است. توسعه دانش مهارتی و توسعه دانش کسب و کار.

دانش مهارتی

در توسعه مهارتی شما باید مهارت‌های خودتان را در رشته مخصوص کسب و کارتان مرتباً افزایش بدهید. اگر تولیدکننده محصولات رزینی هستید باید آخرین روش‌های تولید رزین، انواع متریال های مناسب، شناسایی ابزارهای کارآمد و … در دستور کارتان بگذارید. شناسایی سایت‌های مرجع در این زمینه. شناسایی رهبران حوزه کسب و کارتان یعنی کسانی که در این حوزه خلاق‌ترین و بهترین هستند. تهیه کتب آموزشی و شرکت در دوره‌ها و کارگاه‌های تخصصی بخشی از فعالیت‌های یادگیری مهارتی هست.

دانش کسب و کار

همچنین شما باید مرتباً دانش کسب و کار خود را افزایش دهید. بهترین تکنیک‌ها در برنامه بازاریابی. بهترین روش‌های بازاریابی، حسابداری، عکاسی، تبلیغات، طراحی، مدیریت زمان، انبارداری و … بخشی از مواردی هست که باید در طول روز یاد بگیرید. در این بخش هم سایت‌های مرجع، کتب آموزشی، شرکت در کارگاه و دوره‌های آموزشی را در دستور کار خود بگذارید.

محصولات و خدمات را تشریح کنید

مرکز ثقل هر کسب‌وکاری یک محصول یا خدمت است؛ پس باید به‌ تفصیل در برنامه ریزی برای کسب و کار معرفی شود که چگونه تولید و فروخته می‌شود.

توضیح دهید که محصولات و خدمات شما چه راه‌حلی برای کدام مشکل ارائه می‌دهند و چگونه زندگی مشتری را در مقایسه با رقبا بهتر می‌کنند. هزینه‌های تولید و قیمت فروش محصولات و خدمات را هم در این بخش بیان کنید.

مخاطب هدف را تعریف کنید

بدون مشتری، کسب‌وکار شما درآمدی نخواهد داشت و بدون تحقیق بازار هم نمی‌دانید که چه کسی حاضر است برای محصولات یا خدماتتان بهایی پرداخت کند.پس ابتدا یک پرسونای دقیق برای مخاطب هدف خود تعریف کنید تا بتوانید استراتژی بازاریابی هدفمند داشته باشید.

برنامه بازاریابی را تبیین کنید

برنامه بازاریابی در واقع تشریح شیوه گسترش برندتان در بین مصرف‌کنندگان است. تحقیق زیادی نیاز دارد و انواع متنوعی استراتژی برای اجرا وجود دارد.

خبرنامه ایمیلی، کمپین شبکه‌های اجتماعی و بازاریابی محتوا تکنیک‌های هوشمندی هستند که منجر به Lead بیشتری می‌شوند اما انتخاب کانال‌های بازاریابی به مخاطب هدف شما بستگی دارد. آیا تا اینجای کار متوجه شدید که چگونه برای کسب و کار خود برنامه ریزی کنیم؟

نیازهای اجرایی و ساختار سازمانی را مشخص کنید

دو بخش مهم وجود دارد که کسب‌وکار شما برای ادامه کار به آن‌ها نیاز دارد: نیروی انسانی و تجهیزات. نرم‌افزارها و ابزارهای طراحی، کار را آسان‌تر می‌کنند پس باید در برنامه کسب‌وکار به همراه هزینه و دلیل استفاده بیان گردند.
کارکنان موردنیاز هم باید در برنامه کسب‌وکار منظور گردند چرا که هر مهارتی که خود شما ندارید یا فرصت انجام آن را ندارید اما برای رسیدن به اهداف شرکت لازم است، باید استخدام شود.

ساختار سازمانی هم باید تعریف شود تا نحوه تعامل کارکنان با یکدیگر مشخص گردد که در نتیجه منجر به تولید محصولات و خدمات باکیفیت شود.

امور حقوقی را در نظر بگیرید

تعاملات قانونی و مالی با سرمایه‌گذاران و مشتریان بخشی از خدمات یک وکیل تجاری است که مانند یک سرمایه‌گذاری برای امنیت آینده مالی است.

قراردادهایی مانند لایسنس نرم‌افزار و قیمت‌گذاری پروژه‌ها برای ایجاد درآمد لازم هستند. اینجاست که حضور یک وکیل از ایجاد مشکلات احتمالی جلوگیری می‌کند.

امور مالی را برنامه‌ریزی کنید

در آخر، باید یک برنامه مالی برنامه‌ریزی کنید. تا اینجا هزینه‌های تولید، بازاریابی، کارکنان و امور قانونی را مشخص کرده‌اید پس باید همه را در کنار هم قرار دهید و یک تصویر مالی شفاف ایجاد کنید.

برای توسعه کسب‌وکار باید یک سیستم قوی مالی داشته باشید و تعیین کنید که چه زمانی دریافت‌ها و پرداخت‌ها انجام شود.
دریافت سرمایه از طریق وام یا سرمایه‌گذار هم باید مشخص شود تا کسب‌وکار را راه‌اندازی کرده و توسعه دهید. حضور یک حسابدار برای امور مالی ضروری است و رابطه‌ای که تشکیل می‌شود در طول عمر کسب‌وکار به شما خدمات فراوانی خواهد رساند.

بازاریابی

دومین بخش فعالیت‌های شما در تمام طول سال اعم از روزانه، هفتگی، ماهانه و فصلی، انجام امور بازاریابی هست. بازاریابی یکی از ارکان اصلی کسب و کار شماست. هرروز باید بخشی از فعالیت‌هایتان را به بازاریابی اختصاص دهید. بازاریابی گام‌ها و بخش‌های مختلفی دارد. تنها بخش پول‌ساز کسب و کار شما اینجاست. ریشه‌های کسب و کار شما اینجا تقویت می‌شود، درخت کسب و کار شما ازاینجا تغذیه‌شده و بزرگ می‌شود. بازاریابی بخش‌های متعددی دارد. شما می‌توانید در هرروز بخش کوچکی را به عهده بگیرید. مثلاً یک روز تولید محتوا، یک روز انتشار، یک روز پیگیری و گام‌های دیگر را در دستور کار روزانه برنامه ریزی کسب و کار خود بگذارید.

مدیریت کسب و کار

و بخش سوم این برنامه اختصاص دارد به کارهایی مثل: تولید، بسته‌بندی، ارسال، ثبت اطلاعات، طراحی و … شما در طول روز قطعاً باید به تهیه مواد اولیه، ارسال محصولات مشتریان، تولید محصول و … بپردازید. پس بخش سوم برنامه روزانه کسب و کار شما به این موارد اختصاص پیدا می‌کند.

زمان را به واحدهای اصولی تقسیم کنید

سه فعالیت اصلی که نام‌برده شد در طول برنامه کسب و کار شما در بخش‌های زمانی باید مرتباً انجام پذیرد. روز، هفته، ماه، فصل، چهار بخش زمانی شما در برنامه ریزی هستند. برنامه شما در این بازه‌ها باید تکرار شود. نکته ای که باید به ذهن بسپارید این است که:

  • برای هرروز فقط سه هدف روزانه تدوین کنید
  • برای هر هفته 3 هدف هفتگی تدوین کنید
  • برای هرماه 3 هدف ماهانه تدوین کنید
  • و برای هر فصل سه هدف فصلی تدوین کنید

انتخاب اهداف کم مانند انتخاب واحدهای کم درسی باعث می‌شود فرسوده و غافلگیر نشوید. ناامید نشوید و با تحقق پیروزی‌های کوچک، باانگیزه به مسئله‌های بزرگ‌تر بپردازید.

برای اینکه شما بتوانید به‌راحتی برنامه کسب و کار خودتان را بنویسید، من نمونه برنامه ریزی یک کسب و کار شکلات‌سازی را برای شما می‌نویسم.

  • یک هدف اصلی برای سال 99 انتخاب کنید
  • برای هر هفته، هرماه و هر فصل سه هدف انتخاب کنید
  • در هرروز برای سه کار اصلی بین 1 تا 3 فعالیت را مدنظر قرار دهید
  • زمان خاصی برای انجام فعالیت‌ها مشخص نکنید. چون با مشخص کردن زمان و فرارسیدن آن، در صورت گرفتاری و انجام نگرفتن برای ادامه برنامه بی‌انگیزه می‌شوید.
  • تمام اهداف هفتگی و ماهانه و فصلی باید 5 شاخصه مهم هدف را داشته باشند.

بوم اهداف سال، فصل و ماه در برنامه ریزی کسب و کار

جدا از برنامه روزانه شما یک بوم اهداف دارید که نوشته‌های داخل آن ثابت نیستند. برای اینکه بتوانید مسیر حرکتتان را اصلاح کنید. اهدافی را که در ابتدای ماه و فصل مشخص می‌کنید می‌توانید در ادامه تغییر دهید. این تغییر می‌تواند کاهش یا افزایش باشد؛ و یا تغییر هدف باشد. هیچ اشکالی ندارد. شما مانند یک خلبان مرتباً در حال اصلاح مسیر هستید.

چند ترفند در اجرای برنامه های کسب و کار

سه ترفند هم از من هدیه بگیرید تا با خیال راحت و ایمان بیشتر به برنامه تان پیش بروید. این سه ترفند در دوره دست آفرینان موفق آموزش داده می شود و بخش های ساده و کوچکی از آن دوره ارزشمند و کاربردی است

·         ترفند اول

اراده عنصر مهمی در انجام فعالیت ها نیست. چاک کلوز نقاش و عکاس برجسته و ثروتمند امریکائی در پاسخ یک خبرنگار گفت ، انگیزه برای مبتدیان است ، انسان های قوی تحت هر شرایطی ادامه می دهند. اگر زمانی بی انگیزه یا خسته بودید به بخش هائی از کارتان بپردازید که بیشتر دوستش دارید

·         ترفند دوم

قانون دیوید آلن را همیشه یادتان بماند. دیوید یک قانون جالب برای آدم های تنبل هزاره سوم دارد. هر وقت باید کاری انجام بدهید و تنبلی وجود شما را گرفته طبق این قانون پیش بروید ، تصمیم بگیرید فقط 2دقیقه از آن کار را انجام بدهید. شروع کنید و ناگهان مشاهده می کنید حداقل 30 دقیقه از آن فعالیت را انجام داده اید. این کارکرد مغز است که به صرفه بودن انرژی را برای آن کار می سنجد و دستور میدهد بیشتر ادامه دهید.

·         ترفند سوم

تفویض کردن کارها به اعضای خانواده کار بدی نیست. از اعضای خانواده در پیشبرد کارهای تان کمک بگیرید و بابت این همکاری به آنها هدیه و پاداش بدهید. بدون پاداش و هدیه این همکاری شکل نمی گیرد ، بگذارید از همکاری با شما احساس رضایت بکنند.

آسان‌ترین روش برنامه ریزی کسب و کار برای کسب و کار

تا بحال کمتر کسی به صاحبان کسب و کار خانگی گفته است که برنامه ریزی کاری بسیار آسان است. انجام دادن آن هم آسان تر است. تا به حال کسی به شما نگفته اگر برنامه‌تان پیش نرفت اشکال ندارد. این برنامه ریزی روشی است که من خودم انجام می دهم و از آن سود بسیار جسته ام. در بوت کمپ افزایش فروش چشمگیر این برنامه به صورت عملی و حرفه ای تر برای فراگیران به اجرا در می آید .

 

برنامۀ رویکرد  و روش تحلیل کسب و کار بر مبنای چارچوب BABOK

هدف

ماموریت برنامۀ رویکرد تحلیل عملکرد این است که یک روش مناسب برای انجام فعالیت های تحلیل کسب و کار تعریف و تدوین نماید.

شرح روش تحلیل کسب و کار:

در مورد روش کلی توضیح می دهند که باید از آن حین تحلیل کسب و کار بر اساس یک طرح ابتکاری مفروض پیروی کرد، این روش نشان می دهد که وظایف چگونه و چه وقت باید انجام شوند و دستاوردهای حاصل کدامند. در صورت وجود ابهامات، در شیوه اجرای تحلیل کسب و کار، تحلیل گر می تواند ابتدا اولین مجموعه از تکنیک هایی که باید بکار گرفته شوند را مشخص کند. وقتی طرح ابتکاری پیش می رود و تحلیل گر کسب و کار به درک عمیق تری از تغییر و ذینفعان خود دست پیدا می کند آن را تغییر دهد.

روش تحلیل کسب و کار باید:

  • همسوی با اهداف کلی تغییر مورد نظر باشد
  • وظایف تحلیل کسب و کار را هماهنگ با فعالیت ها و دستاوردهای تغییر کلی سازد
  • شامل وظایفی باشد که هرگونه ریسکی که می تواند کیفیت دستاوردهای تحلیل کسب و کار را کاهش دهد یا در نتیجه بخشی وظایف خللی وارد کند را مدیریت کند
  • از رویکردها یک اهرم موفقیت بسازد و تکنیک ها و ابزارهایی را انتخاب کند که ثابت شده است به خوبی جواب میدهند.

ورودی ها

 نیازها: رویکرد تحلیل کسب و کار بر اساس چالش یا فرصتی که پیش روی سازمان است شکل می گیرد.در زمان برنامه ریزی، رویکردهای مناسب را مدون می نماییم اما در عین حال به این نکته توجه کنیم که درک ما در سرتاسر فعالیت های تحلیل کسب و کار به تدریج تکامل می یابد.

نمودار ورودی/خروجی برنامه رویکرد تحلیل کسب و کار

 

ارکان

رویکرد برنامه ریزی

روش های مختلفی برای برنامه ریزی وجود دارند که در صنایع و شرکتها بکار گرفته می شوند. بسیاری از روشها در طیف بین رویکردهای تطبیقی و پیش بینی کننده قرار گرفته اند. رویکردهای پیشبینی کننده بر به حداقل رساندن عدم قطعیت هایی تمرکز دارند که آشکارا در محیط یا داخل سازمان وجود دارند و همچنین اطمینان یافتن از این که راه حل مورد نظر قبل از پیاده سازی تعریف شده است تا بدین طریق بتوان کنترل را به حداکثر و ریسک را به حداقل رساند. این رویکردها معمولاً در مواقعی ترجیح داده می شوند که بتوان الزامات را به شکل موثری قبل از پیاده سازی تعریف نمود یا در شرایطی که ریسک استقرار نادرست به شکل غیر قابل پذیرشی بالا باشد و نیز زمانی که جلب مشارکت ذینفعان، چالش های قابل توجهی به بار آورده باشد

رویکردهای تطبیقی به جای پذیرش درجات بالای عدم قطعیتی که راجع به توزیع کلی راه حل است بر توزیع سریع ارزش کسب و کار در تکرارهای کوتاه مدت تمرکز دارند. در یک طرح ابتکاری می توان از رویکردهای متفاوتی استفاده کرد. تحلیل گر کسب و کار از میان فاکتورهای مختلف می تواند به سراغ استانداردهای سازمانی، تحمل عدم قطعیت و تجربۀ قبلی برود که از طریق استفاده از رویکردهای مختلف حین برنامه ریزی فعالیت های تحلیل کسب و کار کسب شده است.

برنامه ریزی صرفنظر از شیوۀ خود، یک امر ضروری است زیرا که تضمین می کند ارزش در یک سازمان توزیع یافته است. برنامه ریزی معمولاً بیش از یکبار در مورد یک طرح ابتکاری رخ می دهد زیرا برنامه ها به روز می شوند تا بتوانند به شرایط در حال تغییر کسب و کارها و مشکلاتی که به تازگی بوجود آمده اند رسیدگی کنند.

رویکرد تحلیل کسب و کار باید بتواند در مورد نحوۀ تغییر برنامه ها زمانی که تغییرات، ضروری هستند توضیح دهد.

رسمیت و سطح جزئیات دستاوردهای تحلیل کسب و کار

حین تعریف رویکرد تحلیل کسب و کار به سطح رسمیتی که مناسب پیشنهاد یک طرح ابتکاری و برنامه ریزی آن است توجه کنید. رویکردهای پیشبینی کننده معمولاً به مستندات و نمایش های رسمی نیاز دارند. اطلاعات تحلیل کسب و کار را می توان در یک سند رسمی یا مجموعه ای از نمایش هایی که از قالب های استانداردی پیروی می کنند، ضبط کرد. اطلاعات برحسب سطوح مختلف جزئیات خود ضبط می شوند. محتوا و فرمت خاص اطلاعات تحلیل کسب و کار می توانند متفاوت باشند که این به متدلوژی ها، فرآیندها و قالب های سازمانی که بکار می روند بستگی دارد.

رویکردهای تطبیقی به دنبال تعریف الزامات و طرح ها از طریق تعاملات تیمی و جمع آوری بازخورد بدست آمده از یک راه حل عملی هستند. نمایش های الزامات اجباری معمولاً محدود به یک لیست از الزامات اولویت بندی شده هستند. یک سند دیگر از تحلیل کسب و کار باید به صلاحدید تیم تهیه شود که معمولاً شامل مدلهایی است که به منظور ارتقاء درک تیم از یک مشکل خاص تهیه می شوند. یک سند رسمی معمولاً پس از پیاده سازی راه حل ساخته می شود تا انتقال دانش راحتتر انجام شود. سایر موضوعاتی که می توانند بر رویکرد تحلیل کسب و کار تاثیر بگذارند عبارتند از:

  • تغییر، پیچیده و ریسک آن بالا است
  • سازمان مورد نظر متعلق به صنایع فوق العاده نظارتی است یا در تعامل با چنین صنایعی قرار دارد
  • قراردادها یا توافق نامه ها رسمیت را واجب می دانند
  • ذینفعان در مناطق جغرافیایی مختلفی توزیع یافته اند
  • منابع برون سپاری می شوند
  • میزان جابجایی شغلی بالا است و یا اعضاء تیم بی تجربه هستند
  • الزامات باید رسماً اعلام شوند
  • اطلاعات تحلیل کسب و کار را باید به مدت طولانی حفظ کرد تا در طرح های ابتکاری آینده بکار گرفته شوند.

رسمیت و سطح جزئیات دستاوردهای تحلیل کسب و کار

 

 

 

فعالیت های روش تحلیل کسب و کار

روش تحلیل کسب و کار شرح حالی درباره  انواع فعالیتهایی که تحلیل گر کسب و کار انجام خواهد داد ارائه می دهد. متدلوژی هایی که مکرراً توسط سازمان اتخاذ شده اند بر فعالیت هایی که انتخاب می شوند تاثیر می گذارند. یکپارچه سازی فعالیت های تحلیل کسب و کار در رویکرد تحلیل کسب و کار شامل مراحل زیر است:

  • شناسایی فعالیتهایی که مورد نیاز هر دستاورد هستند و سپس تجزیۀ هر فعالیت به وظایف
  • تقسیم کار میان تکرارها، شناسایی دستاوردهای هر تکرار و سپس شناسایی فعالیتها و وظایف مربوطه یا
  • استفاده از طرح ابتکار مشابه قبلی بعنوان یک نقشۀ کلی و استفاده از وظایف و فعالیتهای دقیقی که منحصر به طرح ابتکاری فعلی هستند

زمانبندی تحلیل کسب و کار

تحلیل گران کسب و کار مشخص می کنند که وظایف در روش تحلیل کسب و کار را چه وقت باید انجام داد و آیا لازم است که سطح تحلیل کسب و کار با گذشت زمان تغییر کند یا خیر. این نوع برنامه ریزی مستلزم آن است که تعیین کنیم آیا وظایف تحلیل کسب و کاری که در سایر حوزه های دانش انجام شده اند برای اولین بار در مراحل خاص و سپس به صورت تکراری در مسیر طرح ابتکاری انجام خواهند شد یا خیر. زمانبندی فعالیت های روش تحلیل کسب و کار می توانند تحت تاثیر موارد زیر قرار گیرند:

  • دسترسی پذیری منابع
  • اولویت و یا ضرورت طرح ابتکاری
  • سایر طرح های ابتکاری همزمان یا
  • محدودیت هایی مانند دورۀ قرارداد یا فرجه های زمانی قانونی

پیچیدگی و ریسک

پیچیدگی و اندازۀ تغییر و ریسک تلاش یک سازمان به هنگام تعیین رویکرد و روش تحلیل کسب و کار در نظر گرفته می شوند. وقتی پیچیدگی و ریسک افزایش یا کاهش می یابند ماهیت و حوزۀ عمل تحلیل کسب و کار می تواند تغییر کند و در رویکرد مورد نظر منعکس شوند. رویکرد تحلیل نیز بر اساس تعداد ذینفعان یا منابع تحلیل کسب و کاری که در نوآوری به کار می روند تغییر خواهد کرد. وقتی تعداد ذینفعان افزایش می یابد رویکرد مورد نظر طوری تغییر داده می شود که شامل مراحل دیگری از فرآیند نیز باشد تا بتوان تحلیل کسب و کار را بهتر مدیریت نمود. سایر فاکتورهایی که می توانند بر پیچیدگی تاثیر بگذارند عبارتند از:

  • اندازۀ تغییر
  • تعداد حوزه ها یا سیستم های کسب و کار متاثر
  • ملاحظات فرهنگی و جغرافیایی
  • پیچیدگی های فناوری و
  • هر ریسکی که می تواند به تلاشی که در زمینۀ تحلیل کسب و کار انجام می شود خلل وارد کند

فاکتورهایی که میت وانند بر سطح ریسک تحلیل کسب و کار تاثیر بگذارند عبارتند از:

  • سطح تجربۀ تحلیل گر کسب و کار
  • میزان دانش محیط کاربردی که تحلیل گر کسب و کار دارد
  • سطح تجربه ای که ذینفعان در زمینۀ ابلاغ نیازهای خود دارند
  • نگرش های کلی ذینفعان نسبت به تغییر و تحلیل کسب و کار
  • مدت زمانی که ذینفعان به فعالیت های تحلیل کسب و کار اختصاص می دهند
  • هرگونه چارچوب، متدلوژی، ابزار و یا تکنیکی که از قبل انتخاب شده اند و از طریق خط مشی ها و تدابیر سازمان اِعمال می شوند.
  • هنجارهای فرهنگی سازمان

پذیرش

ذینفعان کلیدی به بررسی رویکرد و روش تحلیل  کسب و کار می پردازند و در مورد آن به توافق می رسند. در برخی از سازمان ها فرآیند تحلیل کسب و کار ساختاریافته تر است و ذینفعان کلیدی را ملزم به اعلام رویکرد خود می کنند تا اطمینان حاصل شود که تمام فعالیت های تحلیل کسب و کار شناسایی شده اند و برآوردها واقع گرایانه هستند و نقش ها و مسئولیت های پیشنهاد شده صحیح هستند.

مشکلاتی که توسط ذینفعان حین مرور رویکرد جمع آوری شده اند توسط تحلیل گر کسب و کار ثبت می شوند و سپس جستجوی راه حل ها آغاز می شود. زمانی که یکسری تغییر و تحولات جهت انطباق یافتن با شرایط در حال تغییر نوآوری صورت می گیرند ذینفعان نقش کلیدی در بررسی و پذیرش تغییراتی که در رویکرد مورد نظر رخ داده اند ایفا می کنند.

رهنمودها و ابزارها

ارزیابی عملکرد تحلیل کسب و کار:

این نوع ارزیابی نتایج ارزیابی های قبلی را که باید بررسی شوند و در تمام رویکردهای برنامه ریزی ادغام گردند را تهیه می کند.

  • خط مشی های کسب و کار: این خط مشی ها حدودی را تعریف می کنند که تصمیمات باید در این حدود اتخاذ شوند. آنها باید از طریق مقررات، قراردادها، توافق نامه ها، معاملات، ضمانت نامه ها، مجوزها یا سایر تعهدات قانونی توصیف شوند. این خط مشی ها می توانند بر رویکرد تحلیل کسب و کار تاثیر بگذارند
  • رای صاحب نظر: از این رای در تعیین رویکرد تحلیل کسب و کار استفاده می شود. تخصص باید از طریق طیف وسیعی از مراجع از جمله ذینفعانی که در نوآوری دخیل هستند، قطب علمی سازمانها، مشاورها یا انجمن ها و گروههای صنعتی ارائه شود. حین انتخاب یا تغییر یک رویکرد باید به تجربیات قبلی تحلیل گر کسب و کار و سایر ذینفعان توجه کرد
  • متدلوژی ها و چارچوب ها: این ابزارها موجب شکل گیری رویکردی می شوند که در تهیۀ روشها، تکنیک ها، رویه ها، مفاهیم عملی و قوانین بکار خواهد رفت. شاید لازم باشد که این متدلوژی ها و چارچوب ها را اختصاصی سازی کرد تا بهتر بتوانند نیازهای یک چالش خاص کسب و کار را برآورده کنند
  • رویکرد جلب مشارکت ذینفعان: درک ذینفعان و دغدغه ها و علایق آنها بر تصمیماتی که حین تعیین رویکرد تحلیل کسب و کار اتخاذ می شوند تاثیر خواهد گذاشت

تکنیکها

  • طوفان فکری: از این تکنیک در شناسایی فعالیت ها، تکنیکها، ریسکهای احتمالی تحلیل کسب و کار و سایر موضوعات مربوطه که می توانند به ساخت رویکرد تحلیل کسب و کار کمک کنند، استفاده می شود.
  • موردهای تجاری: از این تکنیک زمانی استفاده می شود که می خواهیم متوجه شویم آیا ارکان یک مساله یا فرصت به شکل ویژه ای نسبت به زمان حساس هستند، ارزش بالایی دارند یا آیا هیچ عدم قطعیت خاصی در مورد ارکان راه حل یا نیاز احتمالی وجود دارد یا خیر
  • تحلیل مستندات: از این تکنیک در بررسی سرمایه های سازمانی موجودی استفاده می شود که می توانند به برنامه ریزی رویکرد تحلیل کسب و کار کمک کنند.
  • برآورد: از این تکنیک برای مشخص کردن زمان انجام فعالیت های تحلیل کسب و کار استفاده می شود
  • تحلیل مالی: از این تکنیک برای ارزیابی چگونه گی اثر رویکرد ها بر ارزش توزیع شده استفاده می شود
  • تجزیۀ عملکردی: از این تکنیک در تجزیۀ فرآیندها یا رویکردهای پیچیدۀ تحلیل کسب و کار به مولفه های محتمل و مشخص استفاده می شود.
  • مصاحبه ها: از این تکنیک در کمک به ساخت یک طرح با استفاده از یک فرد یا گروه کوچکی از افراد استفاده می شود
  • پیگیری موضوعات: از این تکنیک برای پیگیری هرگونه مشکلی که حین فعالیت های برنامه ریزی با حضور ذینفعان پیش می آید، استفاده می شود. این تکنیک می‌تواند به پیگیری ریسک مربوط به موضوعاتی نیز بپردازد که حین بحث و گفتگوها زمانی که مشغول ساخت یک رویکرد هستید پیش می آیند.
  • درس های آموخته شده: از این تکنیک در شناسایی تجربۀ قبلی یک سازمان (موفقیت ها و چالش ها) در زمینۀ برنامه ریزی رویکرد تحلیل کسب و کار استفاده می‌شود
  • مدل سازی فرآیند: از این تکنیک در تعریف و اثبات رویکرد تحلیل کسب و کار استفاده می شود
  • بازبینی ها: از این تکنیک در تعیین اعتبار رویکرد تحلیل کسب و کاری که توسط ذینفعان انتخاب شده است استفاده می گردد
  •  مدیریت و تحلیل ریسک: از این تکنیک در ارزیابی ریسکها به منظور انتخاب رویکرد مناسب تحلیل کسب و کار استفاده می شود
  • مدلسازی محدوده: از این تکنیک در تعیین مرزهای راه حل بعنوان ورودی برنامه ریزی و برآوردسازی استفاده می شود
  • نظرسنجی یا پرسشنامه: از این تکنیک در شناسایی فعالیت ها، تکنیک ها، ریسکهای احتمالی تحلیل کسب و کار و سایر موضوعات مرتبط به منظور کمک کردن به ساخت رویکرد تحلیل کسب و کار استفاده می شود
  • کارگاهها: از این تکنیک در ساخت یک برنامه به صورت تیمی استفاده می شود

ذینفعان

  • متخصص موضوع دامنه: این ذینفع زمانی که مشارکت او الزامی است ولی دسترسی به او امکانپذیر نیست می تواند منبع ریسک باشد. رویکرد اتخاذ شده به حضور و سطح جلب مشارکت آنها  در یک طرح ابتکاری بستگی دارد
  • مدیر پروژه: این ذینفع تعیین می کند که آیا رویکرد مورد نظر در مورد تمام خط های زمانی و جداول زمانبندی، واقع گرایانه است. رویکرد تحلیل کسب و کار باید با سایر فعالیت ها سازگار باشد
  • مقررات گذار: حضور این ذینفع در تایید جنبه هایی از رویکرد تحلیل کسب و کار یا تصمیماتی که در اختصاصی سازی فرآیند اتخاذ شده اند لازم است بویژه در سازمانهایی که حسابرسی فرآیند تحلیل کسب و کار را بر عهده دارند
  • اسپانسر: این ذینفع می تواند نیازها و اهداف یک رویکرد را برآورده کند و تضمین کند که خط مشی های سازمان تعقیب می شوند. رویکرد منتخب به حضور و درگیرسازی این ذینفع همراه با یک طرح ابتکاری بستگی دارد

خروجی ها

رویکرد تحلیل کسب و کار: باید رویکرد تحلیل کسب و کار و فعالیت هایی که در یک طرح ابتکاری بکار گرفته خواهند شد را تعیین کرد از جمله کسی که قرار است این فعالیتها را انجام دهد، زمانبندی و توالی بندی کار، دستاوردهایی که تولید خواهند شد و تکنیک های تحلیل کسب و کاری که بکار گرفته می شوند. مابقی خروجی های حوزۀ دانش برنامه ریزی و پایش تحلیل کسب و کار ممکن است یا در رویکرد کلی ادغام شوند یا بر اساس متدلوژی، سازماندهی و چشم انداز مستقل باشند.

 

 

 

نظرات (0)

Rated 0 out of 5 based on 0 votes
تاکنون نظری ارسال نشده یا برای انتشار به تایید نرسیده است.

نظر خود را اضافه کنید.

شما به عنوان مهمان می توانید نظر ارسال کنید در صورت تمایل می توانید از اینجا ثبت نام کنید یا به اکانت خود از اینجا ورود کنید.
0 Characters
پیوست ها (0 / 3)
Share Your Location
بنیاد توسعه کسب و کار سوی تعالی

رسالت ما، تاثیرگذاری و همراهی در خلق و توسعه کسب و کار در جهت اجرا در حوزه مهندسی فرآیندهای فردی و سازمانی و ارائه راهکارهای عملی و کاربردی در زمینه ی ارزیابی، تحلیل، نظارت و کنترل کسب و کار است.

محصولات سوی تعالی
شبکه های اجتماعی

۰۲۱-۲۲۰۹۲۶۱۴ ۰۲۱-۲۲۳۵۶۷۹۲
۰۹۱۲-۷۵۶۱۸۹۱

تمامی حقوق مادی و معنوی این سایت نزد بنیاد سوی تعالی محفوظ می‌باشد.

درود بر شما، برای شروع گفت‌وگو با کارشناسان ارتباط برقرار کنید.

. آماده‌ی پاسخگویی به شما هستیم...
Close and go back to page