با ما در ارتباط باشید ۲۲۰۹۲۶۱۴-۰۲۱

بیزنس کوچینگ


مهارت‌ها و وظایف یک بیزینس کوچ حرفه‌ای
یک مهارت و موقعیت شغلی ایده‌آل
در سال‌های اخیر، یک مهارت و موقعیت شغلی جدید برای دوست داران همکاری با مردم و صاحبین کسب و کار به جهت کمک به آن‌ها ایجادشده که البته در میان 15 شغل برتر سال 2021 هم دیده می‌شود.


بیزینس کوچینگ به شما این فرصت را میدهد که به کمک افراد و کسب‌وکارشان بروید؛ البته که نباید از این مهارت با مشاوره تصور یکسان داشت. بدلیل اینکه شرکت‌های بزرگ یا نوپا تمایل دارند هزینه زیادی را به رشد کسب‌وکار خود اختصاص دهند، بیزینس کوچ‌ها درآمد قابل توجهی دارند. احتمال دارد این سؤال را از خود بپرسید که چگونه بیزینس کوچ شوم، از کجا باید شروع کنم و چه مهارتهایی را باید در خود تقویت یا ایجاد کنم؟ برای پاسخ به این سؤال، پیشنهاد می‌کنیم تا انتهای مطلب همراه ما باشید.
بیزینس کوچینگ چیست ؟
قبل از هر اقدام و پرداختن به هر موضوعی، بهتر است با مفهوم بیزینس کوچینگ یا مربیگری کسب‌وکار آشنا شوید.
« بیزینس کوچینگ » به ارتباط مشترک میان مدیران و صاحبان مشاغل با مربیان کسب و کار گفته می‌شود که هدف از آن، حل مسئله، رشد و توسعه راهبردی کسب‌وکار است.
به عبارتی دیگر، بیزینس کوچینگ عملکردی است که با توجه به آن، صاحبان کسب‌وکار از وضعیت فعلی بیزینس خود آگاه تر شده و در انتخاب مسیر  برای رسیدن به اهداف بزرگ و کوچک توانمندتر و آگاه تر می‌شود.
بیزینس کوچ کیست؟
یک بیزینس کوچ حرفه‌ای می‌تواند چشم‌انداز روشن تری را در مقابل کسب‌وکارها ترسیم کند؛ که اهداف،ماموریت و ارزش‌های آن کسب و کار و مدیرانش در آن لحاظ شود.
بیزینس کوچ بر اساس این چشم‌انداز، پیشنهادات و فرآیندهای مدنظرش را ارائه داده، برای تحقق آنها اقدام به طراحی نقشه راه نموده و با پیاده سازی آن بهبود جایگاه آن کسب‌وکار را تسهیل میکند. داشتن یک بیزینس کوچ به نظر بسیاری از مدیران و صاحبان مشاغل ، می‌تواند تاثیر غیرقابل‌انکاری در دست آوردهای یک کسب‌وکار داشته باشد. البته ذکر این نکته هم بسیار حائز اهمیت است که افرادی وجود دارند که بدون داشتن تخصص، خودشان را بیزینس کوچ معرفی می‌کنند.
عموما بیزینس کوچ‌ها، خود صاحب چند یا حداقل یک کسب‌وکار موفق هستند که می‌توانند از مهارت، تجربه و تخصص خود برای همراهی و کمک به سایر مدیران و کسب و کارها بهره ببرند.
پر واضح است اطلاعات و مشاوره‌های زیادی وجود دارد که مدیران و صاحبین کسب و کار برای رشد و توسعه کسب‌وکار خود از آن‌ها استفاده کنند؛ اما غالبا در سطح عمومی هستند و در سطح اختصاصی جهت کمک به رشد یک کسب‌وکار مشخص نمی‌پردازند.

اینجاست که بیزینس کوچ‌ها با پرسشگری، گاهی مشاوره و ارائه راهکارهای اختصاصی در آن کسب و کار نقش مهمی ایفا خواهند کرد. همانند ورزشکاران حرفه‌ای که برای ساختن بدنی آماده و عضلانی، به توصیه‌های یک مربی خصوصی، باتجربه و کاردان نیاز دارند.
بیزینس کوچ حرفه‌ای همزمان با شناسایی نقاط قوت و قابل بهبود یک کسب‌وکار اقدام به یافتن مسئله و شفاف نمودن آن نموده و با استفاده از تجربه آن مدیر و تیم همراه ایشان گزینه های متناسب با آن شغل برای حل مسائل، اصلاح فرآیندها و تقویت آن را بکار میگیرد و با این روش تأثیر مثبتی در توانمند سازی مدیران همراه خود خواهد داشت.
در صورتیکه اطمینان دارید که به جهان تجارت علاقه دارید و می‌توانید تکنیک‌های مورد نیاز را در شرایط لازم به‌کار بگیرید، مهارت و حرفه ی بیزینس کوچینگ می‌تواند انتخاب معرکه ای برایتان باشد.
سؤال مهمی که در ذهن پیش می آید این است که چگونه بیزینس کوچ شوم، چه وظایفی و تعهداتی خواهم داشت، در ادامه مطلب، پاسخ سؤاتان را دریافت میکنید.

بیزینس کوچ شدن
افراد زیادی اخیراً سؤال می‌پرسند که چه مهارت‌هایی باید داشته باشم و چگونه بیزینس کوچ شوم . اگر سوال شما هم این است  و شما هم جزء این دسته هستید، با مهارت‌هایی آشنا می‌شوید که برای تبدیل‌شدن به یک بیزینس کوچ موثر، باید آن‌ها را کسب و تقویت کنید.
مهارت گوش دادن
از مهم‌ترین مهارت‌های اساسی برای بیزینس کوچ، مهارت گوش دادن به موضوعاتی است که افراد مطرح می‌کنند.
 احتمالا اولین موضوعی که مطرح میگردد این است که گوش دادن چه اهمیتی دارد یا حتی ممکن است آن را جزء مهارت‌ها دسته‌بندی نکنید؛ اما مواقعی که با دقت زیاد به صحبت‌ها و ایده‌های مدیران و افراد گوش می‌کنید، به علایق و توانمندی های آن‌ها پی خواهید برد و درنتیجه با تعاملی سازنده و کاربردی‌تر روش حل مسئله یا راهکار توسعه ای را خواهید یافت. از طرفی دیگر، آن مدیر، احساس بهتری دارد که توسط شما درک شده و صداقت بیشتری با شما به خرج خواهد داد.
بسیار شاهد آن هستیم که بیزینس کوچ‌های غیرحرفه‌ای با بی‌توجهی به سخن آن مدیر ، امکان ایجاد ارتباط مؤثر و گفتگوی تعاملی را از خود و آن مدیر دریغ می‌کنند.

شفاف کردن اهداف کوتاه مدت و بلند مدت آن کسب و کار
از دیگر مهارت‌هایی که یک بیزینس کوچ به آن نیاز خواهد داشت، همراهی مدیران در تنظیم اهداف کوتاه‌مدت و بلند مدتی است که کاملاً شفاف، قابل‌دسترسی، قابل‌اندازه‌گیری و … باشد. در غیر این صورت، اهداف تعیین‌شده کاربرد نخواهند داشت، و برای تحقق آنها نمی‌توان برنامه داشت و وظایف روزانه مدیران مشخص نخواهد شد.
معمولاً بیزینس کوچ‌های رسمی در تعیین اهداف مواردی  از جمله قابل‌اندازه‌گیری، قابل ارزیابی، قابل‌دستیابی، واقع‌بینانه و اختصاصی بودن آن را تعیین می‌کنند. در حالی که بیزینس کوچ‌های غیررسمی، معمولاً به این شکل عمل‌نکرده و فقط با طرح سؤالاتی از خود صاحبان کسب‌وکار، آن‌ها را در رسیدن به اهداف خود کمک می‌کنند.
هنگام گفتگو ذهن متمرکزی داشته باشید
مطمئناً صاحبان کسب‌وکار علاقه دارند که توسط شما درک شوند و شما کاملاً متوجه نگرانی‌ها و صحبت‌های آنان باشید؛ بنابراین باید تمرکز ذهنی داشته و تمام کلمات مخاطب را گوش کنید. البته تکنیک‌های مختلفی برای نمایش تمرکز ذهنی وجود دارد که ازجمله آن‌ها می‌توان به موارد زیر اشاره کرد.
•    طرح پرسش‌ها و سؤالات مختلف
•    استفاده از زبان بدن مثل تکان دادن سر
•    پاسخ کامل و تخصصی به سؤال افراد

وظایف بیزینس کوچ
به‌طور کلی، 10 وظیفه اصلی روزانه وجود دارد که باید با نهایت تمرکز به آن‌ها عمل کنید. اکنون نوبت آن رسیده که با وظایف شغل انتخابی خود آشنا شده و درباره آن اطلاعات مختصری داشته باشید.
1) ارائه پیشنهادات و توصیه‌های مناسب جهت شناسایی مسیر طی شده و پیاده‌سازی طرح و استراتژی‌های تجاری
2) بهبود کیفیت نگاه و انگیزه مدیران و افزایش حس مسئولیت‌پذیری به خاطر تصمیمات اتخاذشده در جهت رشد کسب‌وکار با شناسایی ارزش ها و عوامل انگیزه بخش ایشان
3) ایجاد ارتباطات مفید و موثر میان بیزینس کوچ و مدیران برای درک بهتر شرایط، وضعیت فعلی و اهداف کوتاه و بلند ‌مدت

4) همراهی با مدیران در جهت رشد و توسعه کسب‌وکار، طراحی استراتژی و دستیابی به اهداف
5) ارزیابی نقاط قوت و ضعف مدیران و تدوین راهکارها و برنامه‌های مناسب به جهت بهبود و تقویت آن
6) تسهیل روند پیاده‌سازی طرح و ایده‌های مدیران که قبلا توسط بیزینس کوچ بررسی و تایید شده است.
7) ارائه آموزش‌ها و راهنمایی‌های لازم در جهت بالا بردن خودآگاهی، شناسایی مهارت‌های فردی مدیران و درنهایت به‌کار گرفتن این مهارت‌ها در حوزه کسب‌وکار خود
8) همراهی مدیران در تقویت درک روند استراتژی‌های توسعه کسب‌وکار
9) کنترل و ارزیابی مسیر رشد کسب‌وکار، ثبت الگوهای موثر در رشد و ارائه راهکارهای جدید برای رفع موانع و بهبود شرایط
10) آنالیز استراتژی‌های اتخاذ شده که منجر به شکست یا رشد کسب و کار شده‌اند و ریشه آن
مزایای مهارت بیزینس کوچینگ
احتمالاً  اکنون پس‌ازآن که پاسخ سؤال چگونه بیزینس کوچ شوم را گرفته اید؛ می‌خواهید با مزایای این کار آشنا شوید تا تصمیم نهایی خود را بگیرید.
-    هر فردی با داشتن مهارت‌های اجتماعی و توان کمک کردن به سایر افراد، قابلیت بیزینس کوچ شدن را دارد.
برای ورود به این حوزه، اگرچه توصیه ما این است که دوره‌های لازم را بگذرانید و گواهینامه مربوطه را دریافت کنید، اما این شغل هنوز به‌صورت کامل سازمان‌یافته نشده است؛ بنابراین هرکسی می‌تواند خود را بیزینس کوچ معرفی کند.
-    به سرمایه اولیه زیادی برای شروع این کار، نیاز نخواهید داشت. یک گوشی همراه و یک لپ‌تاپ که احتمالاً همین حالا هم در اختیار دارید تنها وسایل موردنیاز شما ست. البته باید توجه داشته باشید که فعالیت شما در شبکه‌های اجتماعی، و تقویت پرسنال برندینگ تأثیر زیاد بر تعداد مراجعین و اعتبار شما خواهد داشت

-    زمانی که افراد نمی‌توانند به‌صورت تک‌نفره هزینه دستمزد شما را پرداخت کنند، می‌توانند با افراد دیگر به شما مراجعه کنند. در این صورت می‌توانید در یک زمان، راهنمایی‌های خود را در اختیار چند نفر قرار دهید. امکان کوچینگ به‌صورت فردی و گروهی فراهم است.

-    روش‌های دیگر برای افزایش درآمد وجود خواهد داشت، اگر کمی خلاق باشید. در حال حاضر بسیاری از بیزینس کوچ‌ها با ارائه خدمات و محصولات جانبی، درآمد بیشتری کسب می‌کنند. به‌عنوان مثال می‌توانید کتاب‌هایی در جهت تکمیل آموزش‌های خود به فروش برسانید. یا دوره های کوتاه مدت با موضوع مشخص و کاربردی طراحی کنید.

-    مطمئناً پس از هربار کمک به مدیران و مشاهده نتایج مثبت آن، احساس بسیار خوبی به شما دست خواهد داد


معایب مهارت بیزینس کوچ
هیچ‌چیز در جهان وجود ندارد که به همراه مزایا، معایبی به همراه نداشته باشد؛ بنابراین باید با معایب و مشکلات موجود بر سر راه مربیان کسب‌وکار آشنا شوید تا بتوانید بهتر تصمیم بگیرید.
•    همان‌طور که اشاره کردیم، دریافت گواهینامه بیزینس کوچینگ اجباری نیست؛ اما اگر قصد دارید اعتبار خود را افزایش دهید، دریافت گواهینامه می‌تواند امری هزینه‌بر و زمان‌بر باشد.
•    برای ورود به این کار، باید صبر و مهارت‌های اجتماعی سطح بالایی داشته باشید.
اگر تصور می‌کنید که مراجعین شما حتماً به تمام پیشنهادات شما گوش می‌دهند، تنها تصوری غلط است؛ باید بدانید که اکثر افراد از تغییر شرایط و اوضاع واهمه دارند و از هر طریقی، مقاومت می‌کنند.
•    پیش از هر چیز باید اطلاع داشته باشید که در این کار، زمان زیادی صرف تماس‌های تلفنی، کنفرانس‌های ویدئویی و قرارهای ملاقات خواهد شد. بنابراین اگر با این موضوع مشکل دارید، بهتر است در تصمیم‌گیری کمی دقیق‌تر باشید.
•    هرگز نباید در کنار مراجعین خود، مشکلات روحی خود را بروز دهید. درواقع ممکن است مشکلات زندگی شخصی شما تمرکزتان را برهم بزند.
بیزینس کوچ حرفه‌ای متعهد است که همیشه در بهترین حالت خود باشد و به عنوان همراهی مقتدر در کنار مدیر و صاحب کسب و کار قرار گیرد. پس قبل از تن کردن لباس بیزینس کوچینگ این تعهد رو با خود چک کنید.
جمع‌بندی
اخیراً زیاد با این سوال مواجه می‌شویم که چگونه بیزینس کوچ شوم و باید چه مهارت‌هایی داشته باشم. در این مقاله تلاش کردیم همزمان باتعریف مفهوم بیزینس کوچینگ، با مهارت‌ها و وظایف یک بیزینس کوچ حرفه‌ای آشنا شویم. همچنین درنهایت مزایا و معایب آن را عنوان کردیم تا بهترین تصمیم ممکن را با توجه به شرایط خود اتخاذ کنید.
علاوه بر داشتن درآمد بالا، بیزینس کوچینگ یک حرفه بین‌المللی است که روند رشد بسیار سریعی را طی می‌کند. همچنین با پیشرفت تکنولوژی، هرگز محدود به مکان و زمان نبوده و می‌توانید خدمات خود را به سراسر جهان ارائه دهید.

نظرات (1)

Rated 0 out of 5 based on 0 votes
  1. مهمان

محتوای متفاوت و خوبی بود . ممنون

  مهمان
تاکنون نظری ارسال نشده یا برای انتشار به تایید نرسیده است.

نظر خود را اضافه کنید.

شما به عنوان مهمان می توانید نظر ارسال کنید در صورت تمایل می توانید از اینجا ثبت نام کنید یا به اکانت خود از اینجا ورود کنید.
0 Characters
پیوست ها (0 / 3)
Share Your Location
بنیاد توسعه کسب و کار سوی تعالی

رسالت ما، تاثیرگذاری و همراهی در خلق و توسعه کسب و کار در جهت اجرا در حوزه مهندسی فرآیندهای فردی و سازمانی و ارائه راهکارهای عملی و کاربردی در زمینه ی ارزیابی، تحلیل، نظارت و کنترل کسب و کار است.

محصولات سوی تعالی
شبکه های اجتماعی

۰۲۱-۲۲۰۹۲۶۱۴ ۰۲۱-۲۲۳۵۶۷۹۲
۰۹۱۲-۷۵۶۱۸۹۱

تمامی حقوق مادی و معنوی این سایت نزد بنیاد سوی تعالی محفوظ می‌باشد.

درود بر شما، برای شروع گفت‌وگو با کارشناسان ارتباط برقرار کنید.

. آماده‌ی پاسخگویی به شما هستیم...
Close and go back to page